Biler
Nye EU-regler for billys: Dette bør du vite nå
Et oppdatert regelverk vil endre hvordan nye biler lyser på veiene, og mange bilister kan bli overrasket over hva som snart blir påbudt.
Når man ferdes i trafikken en mørk ettermiddag, kan det raskt bli vanskelig å se hvem som egentlig kjører foran.
Mange har nok opplevd å ligge bak en bil der baklysene er helt slukket, selv om sikten er dårlig. Det skaper utrygghet og kan i verste fall føre til farlige situasjoner.
Flere bilister stoler på at bilens automatiske lys skal ordne alt, men det fungerer ikke alltid slik. Nå kommer det imidlertid endringer.
EU oppdaterer regelverket for billys, og dette får betydning for alle nye biler som kommer på markedet de neste årene.
Det skriver Carup.
Baklysene skal alltid være tent
Ifølge det svenske bilmagasinet Vi Bilägare har EU godkjent nye krav som innebærer at både kjørelys og baklys skal være tent i dagslys på alle nye bilmodeller.
Reglene gjelder for biler som typegodkjennes fra og med 22. september 2024.
Endringen kommer etter mange klager på biler som kjører med slukkede baklys i dårlig dagslys, skumring eller tåke.
Den svenske politimannen Joakim Abrahamsson er blant dem som lenge har vært frustrert over problemet.
"Det er ikke noe man kan stole på. Hvis man kjører med slukket baklys i tåke, er det stor risiko for at noen treffer deg bakfra. Tenk hvis du samtidig havner over i motgående kjørefelt, og der står en tømmerbil", sier han.
Eldre biler får litt lengre tid
De nye reglene betyr at baklysene skal være tent når lyset ligger mellom 1000 og 7000 lux, noe som i praksis dekker alt fra overskyet vær til fullt dagslys.
Kravet gjelder foreløpig kun nye bilmodeller, men ifølge Vi Bilägare jobbes det mot at alle biler skal ha automatisk tent baklys senest i 2027.
Tidligere var hensikten med slukkede baklys å spare energi, men siden moderne LED-lys bruker svært lite strøm, er trafikksikkerhet nå vurdert som langt viktigere.

