Følg oss her

Elbiler

Mens Europa sliter, setter Norge fartsrekord i bilsalget

Selv i en tid hvor bilindustrien i Europa bremser kraftig, tråkker Norge gassen i bånn. Hva er det egentlig som skjer?

Publisert

d.

Elbilene redder festen – og Norge leder an

Mens fabrikker stenger og produsenter kutter ned i store deler av Europa, viser tallene at det norske nybilsalget øker med hele 25,6 prosent sammenlignet med i fjor. Samtidig står resten av Europa bom stille.

Det høres nesten ut som en skrivefeil – men det er reelle tall. Det skriver Nettavisen.

Krise i Europa – med stengte fabrikker og voksende bilfjell

I land som Tyskland og Frankrike kutter bilprodusenter kraftig i produksjonen. Giganten Stellantis, som eier merker som Peugeot, Citroën og Fiat, har allerede stengt flere fabrikker midlertidig. Årsaken er enkle: de får ikke solgt bilene, og lagrene fylles opp.

Volkswagen planlegger å stenge tre fabrikker i Tyskland, og vurderer å selge Audi-anlegget i Brussel. Ford kutter tusenvis av stillinger og forbereder seg på store endringer i retning av elbilproduksjon.

Alt dette skjer i møte med tøff konkurranse fra Kina og Tesla, kombinert med høye energikostnader og politisk usikkerhet. Bilproduksjonen i Europa er nå nede på bare 60 prosent av kapasiteten.

Norge: Elbil-bonanza og økonomisk selvtillit

Midt i dette står Norge i en helt egen klasse. Nesten 95 prosent av alle nye biler som selges her, er helelektriske. Det gjør oss til en tydelig frontløper i Europa – og avslører hvor mye resten av kontinentet sliter med omstillingen.

Samtidig har stemningen blant norske bilkjøpere endret seg. Det handler ikke lenger bare om å finne lavest mulig pris. Flere ser ut til å prioritere kvalitet og komfort, og tør å bruke mer penger på bilkjøp.

Optimismen skyldes blant annet høy sysselsetting, solide lønnsoppgjør og forventninger om lavere rente. Mange har større tro på egen økonomi, og det merkes på salget.

Ikke bare en norsk boble

Norge er blant de landene med sterkest vekst i bilsalget i Europa. Bare Latvia, Litauen og Island har hatt høyere vekst så langt i år. I store markeder som Tyskland og Frankrike går salget derimot nedover.

Hva skjer fremover?

Hvor lenge denne utviklingen varer, er det ingen som vet. Elbilsubsidiene i Norge har vært avgjørende, men det er usikkert hvor lenge de fortsetter. Samtidig må de europeiske bilprodusentene gjøre store endringer for å være med i konkurransen igjen.

Men akkurat nå er bildet tydelig: Europa bremser. Norge girer opp.

Skribent for Teksiden, og har spesialkompetanse i bærekraft og miljøvennlige løsninger og innovasjon.

Annonse