Følg oss her

Biler

Ny studie: Plug-in-hybrider slipper ut fem ganger mer CO₂ enn antatt

Ny studie viser at plug-in-hybrider ikke er så klimavennlige som antatt.

Publisert

d.

Sue Thatcher / Shutterstock.com

En fersk analyse av europeiske data viser at plug-in-hybrider (PHEV) i praksis slipper ut opptil fem ganger mer CO₂ enn det som oppgis i de offisielle testene (WLTP). Resultatene kan få store konsekvenser for hvordan bilprodusenter må rapportere utslipp fremover.

Store avvik fra offisielle målinger

I laboratorietester fremstår PHEV-er som svært miljøvennlige, men i virkeligheten er utslippene langt høyere. Ifølge data fra European Environment Agency (EEA), som omfatter over 800 000 PHEV-er, ligger de faktiske utslippene i gjennomsnitt fire til fem ganger høyere enn de oppgitte verdiene.

Les også: Nye EU-regler på vei: Disse eldre bilistene kan miste førerkortet

Hovedårsaken er den såkalte Utility Factor (UF), en beregning som anslår hvor stor del av kjøringen som skjer elektrisk. Testene antar at PHEV-eiere lader og kjører på strøm mye oftere enn de faktisk gjør. I praksis blir bensin- eller dieselmotoren brukt langt mer, særlig ved lengre turer, tung last eller ujevn topografi. Det skriver chip.

EU strammer inn beregningsmetodene

For å komme nærmere virkeligheten planlegger EU en gradvis justering av UF-verdiene:

  • Fra 2025 skal nye PHEV-er vurderes etter de nye verdiene
  • Fra 2026 skal også eksisterende modeller omfattes
  • Ytterligere justeringer kommer i 2027 og 2028

Selv etter disse endringene anslår Transport & Environment (T&E) at faktiske utslipp fortsatt vil ligge rundt 18 prosent over de offisielle tallene.

Hvorfor utslippene blir så høye

Det er flere grunner til at PHEV-er slipper ut mer CO₂ i hverdagen:

  • Mange eiere lader bilen sjelden eller uregelmessig
  • Bilen går ofte på forbrenningsmotor ved motorveikjøring eller tung belastning
  • Testsykluser som WLTP tar ikke tilstrekkelig hensyn til reelle kjøremønstre og klima

I tillegg tilpasser produsentene ofte bilene for å prestere best mulig i testsituasjoner, noe som forsterker forskjellen mellom laboratorieresultater og virkelige utslipp.

Les også: Elbilene med de største batteriproblemene ifølge ekspertene

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse