Elbiler
Nye regler for elbiler: Dette må du vite før 2026
Elbil-eiere får nye regler å forholde seg til – dette må du vite før 2030.
Reglene for elbiler endrer seg betydelig frem mot 2030 – både når det gjelder avgifter, lading og tilgang til bysoner. Flere lover er allerede trådt i kraft, og mange flere er på vei. Hvis du eier, vurderer å kjøpe eller lease en elbil, er det viktig å kjenne til de nye rammene.
Her er de viktigste endringene du bør ha kontroll på.
Slutt på avgiftsfritak

Flere land – inkludert Norge – er i gang med å fase ut avgiftsfritakene elbiler tidligere har nytt godt av. Det betyr at nye elbiler blir dyrere å kjøpe i årene som kommer.
Nye krav til hjemmeladere

Har du en privat ladeboks hjemme, vil nye tekniske krav og tilkoblingsregler gjelde fra 2026. Det inkluderer blant annet datakommunikasjon og sikkerhet.
Skatt på lading på arbeidsplassen

Fra 2027 må ansatte betale skatt av gratis lading på arbeidsplassen, med mindre visse betingelser er oppfylt. Det kan gjøre firmabil mindre lønnsomt for enkelte.
Elbil og vektavgift

Nye regler innebærer at elbilens vekt i større grad inngår i beregningen av årsavgift. Tunge elbiler kan derfor bli dyrere i drift enn mange tror.
Flere miljøsoner i byene

Mange kommuner planlegger å innføre eller utvide miljøsoner frem mot 2030. I noen tilfeller vil bare elbiler med nyeste programvare og utslippsstandarder få adgang.
Standardisering av ladekontakter

For å unngå forvirring og inkompatibilitet innføres felles EU-standarder for ladekontakter. Det kan bety behov for adapter eller utskifting av eksisterende kabler.
Mer overvåkning av lading

Nye regler krever at alle offentlige ladestasjoner sender data til myndighetene om forbruk og bruksmønster. Dette skal sikre åpenhet – men reiser også spørsmål om personvern.
Regler for batterigjenbruk

Batterier fra elbiler må fra 2026 kunne spores og gjenbrukes etter spesifikke EU-krav. Produsentene får ansvar for dette, og som bileier kan du få en rolle i prosessen.
Elbiler og forsikring

Nye krav til reparasjon og brannsikring kan føre til dyrere forsikringer – særlig for elbiler med store batterier eller lite kjente merker.
EUs 2035-mål starter allerede i 2030

Selv om EU offisielt forbyr salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035, begynner flere land å innføre strengere regler allerede fra 2030. Elbilen blir i praksis det eneste reelle valget tidligere enn mange er klar over.