Følg oss her

Nyheter

Etter 12 år er det slutt: Her forlater populært bilmerke markedet

Etter 12 år er det slutt.

Publisert

d.

I 2025 setter luksusbilmerket Rolls-Royce punktum for sin offisielle satsing i Chile etter mer enn tolv år.

Bakgrunnen er at salget og driften ikke lenger forsvarer en videre tilstedeværelse. Totalt er det solgt 40 biler i løpet av perioden.

Det skriver mediet theclinic.cl.

Høye ambisjoner ved starten

Da Rolls-Royce annonserte sin ankomst til Chile i oktober 2011, var det som en del av en bredere ekspansjon til vekstmarkeder i Latin-Amerika.

Året etter rullet den første Ghost inn i landet, med en prislapp på rundt 420.000 dollar.

Kort tid etter kom Phantom Series II Coupé, og i 2013 åpnet merket sitt første showroom i Vitacura, Santiago. Ambisjonen den gang var å få 100 biler ut på chilenske veier i løpet av ti år.

Showroomet ble drevet direkte under fabrikken i Goodwood, og satsingen ble raskt lagt merke til.

I 2013 ble Rolls-Royce Motor Cars Santiago kåret til beste importør i Latin-Amerika. Nye modeller som Ghost Series II, Dawn og SUV-en Cullinan ble introdusert i de påfølgende årene, men salget forble beskjedent.

Strategien legges om

Alejandro Richard, direktør for Inchcape Groups premiummerker, opplyser at avgjørelsen er tatt etter instruks fra fabrikken.

Rolls-Royce ønsker å konsentrere innsatsen om markeder med større volum og bedre vekstmuligheter.

En videre satsing i Chile ville dessuten krevd tunge investeringer i egne salgslokaler, noe som ikke kunne forsvares med så lave salgstall.

Kundene får fortsatt oppfølging

Selv om Rolls-Royce trekker seg formelt ut, betyr det ikke at bilene forsvinner helt fra chilenske veier.

Inchcape vil fortsatt kunne selge biler på bestilling og tilby service og vedlikehold til eksisterende eiere.

Rolls-Royce kom til Chile med en visjon om å etablere britisk luksus i Sør-Amerika. Etter tolv år viser fasiten at drømmen ble langt mindre enn forventet.

Annonse