Følg oss her

Nyheter

De forsvinner fra veiene. Her er bilene som ingen kjøper.

Her er bilene som ingen kjøper.

Publisert

d.

Biler

I flere tiår var de selve hverdagsheltene.

Sedanene, stasjonsvognene og familiebilene fylte villastrøk, skolegårder og garasjer – lastet med barnevogner, handleposer og bagasje til sommerferien.

I dag er situasjonen en helt annen. De klassiske biltypene er på vei ut, og det skyldes ikke at folk har funnet tilbake til sykkelen.

Det skriver mediet carandmotor.gr.

SUV-en tar over

Skylden – eller æren, alt etter hvem du spør – ligger hos SUV-en.

På bare noen få år har den blitt bilmarkedets ubestridte stjerne. I 2023 sto SUV-er for nesten halvparten av alle nyregistrerte biler på verdensbasis, og i Europa var andelen i 2024 hele 54 prosent. Det tilsvarer nesten sju millioner SUV-er på veiene på ett år.

SUV-ens fremmarsj handler om mer enn plass.

Den gir status, oppleves som komfortabel, og produsentene har lykkes med å markedsføre den som løsningen på alt fra småbarnsliv til drømmen om frihet og eventyr.

Farvel til MPV og sedan

For andre biltyper har dette vært en stille katastrofe.

MPV-en, som en gang var selve definisjonen på praktiske familiebiler, er så godt som strøket fra produsentenes kataloger.

De mellomstore sedanene, som Toyota Avensis, Ford Mondeo og Volkswagen Passat, er også på vei ut. Passat finnes riktignok fremdeles, men kun som stasjonsvogn.

Også mindre sedaner har fått dødsstøtet. Honda Civic Sedan, Volkswagen Jetta og SEAT Toledo har forsvunnet uten å få etterfølgere, og selv tradisjonelle familie-hatchbacks som Alfa Romeo Giulietta er borte.

Den tunge baksiden

SUV-ene ruller videre, men ikke uten konsekvenser.

Ifølge Det internasjonale energibyrået veier de i snitt 200–300 kilo mer enn en mellomstor bil, tar opp omtrent en tredels kvadratmeter mer plass på veien og slipper ut rundt 20 prosent mer CO₂.

Selv om SUV-en dominerer salgsstatistikkene, har den altså en baksiden av medaljen. De gamle klassikerne er i ferd med å bli historie.

Spørsmålet er om vi om noen år kommer til å savne den enkle sedanen – eller bare nyte utsikten fra et høyere førersete.

Annonse