Nyheter
Et av verdens mest pålitelige bilmerker med stor avsløring: Elbiler er ikke deres endelige mål
Et av verdens mest pålitelige bilmerker med stor avsløring.
Honda velger en annen kurs enn store deler av bilindustrien.
Mens mange produsenter satser ensidig på elbiler, legger den japanske bilprodusenten opp til en bredere strategi.
Elbiler beskrives ikke som slutten på reisen, men som ett av flere verktøy på veien mot CO2-nøytralitet.
Det skriver mediet jeuxvideo.com.
Justerte ambisjoner
Honda har kuttet sitt opprinnelige budsjett for elbiler med 30 prosent, tilsvarende ti billioner yen.
Samtidig er målet om at 30 prosent av salget i 2030 skulle være helelektrisk, fjernet fra de strategiske planene.
Ifølge Jay Joseph, administrerende direktør for Honda Australia, handler det om å bygge en robust strategi som ikke binder selskapet til én teknologi.
Flere teknologier samtidig
Honda har allerede flere elektrifiserte modeller på markedet.
Ledelsen mener likevel det er for risikabelt å satse alt på batteridrift, blant annet fordi ladeinfrastrukturen er ujevnt fordelt.
Derfor spiller hybrider fortsatt en nøkkelrolle, særlig i Asia og Nord-Amerika, hvor mange bilkjøpere foretrekker fleksibiliteten denne løsningen gir.
Selskapet satser også videre på hydrogenteknologi.
Den nye CR-V e:FCEV kombinerer et batteri på 17,7 kWh med en brenselcelle og gir rundt 47 kilometer elektrisk rekkevidde før hydrogenmotoren tar over.
Honda understreker at teknologiene utfyller hverandre og kan brukes i ulike situasjoner.
Hydrogen og syntetiske drivstoff
Honda ser dessuten muligheter i forbrenningsmotorer drevet av hydrogen og syntetiske, CO2-nøytrale drivstoff.
Flere japanske produsenter, som Toyota, Mazda og Subaru, tester allerede motorer som kan kjøre på flytende hydrogen eller avanserte biodrivstoff.
'Utfordringen er imidlertid den samme som før: manglende infrastruktur og høye kostnader som begrenser utbredelsen.
En balansert vei videre
Elbilandelen vokser raskt globalt og utgjorde mer enn 20 prosent av markedet i første halvår av 2025.
Likevel mener Honda at hybridbiler fremdeles er det mest attraktive alternativet for mange bilister.
Robert Thorp, Automotive General Manager i Honda Australia, understreker at selskapet holder fast ved en balansert strategi der flere teknologier får spille en rolle, i stedet for å satse alt på én løsning.