Biler
Volvo kommer med en trist beskjed
Volvo med en trist beskjed.

Volvo opplever for tiden svake resultater på verdensbasis. Det viser de nyeste salgstallene selskapet har lagt frem i en pressemelding.
I juli falt salget med hele 14 prosent globalt, den femte måneden på rad med nedgang.
Samtidig melder konsernet om et driftsunderskudd på én milliard dollar i andre kvartal, ifølge Reuters.
Tallene understreker en krevende periode for bilprodusenten. Det skal likevel nevnes at salget økte i begynnelsen av 2024.
Det skriver mediet MereMobil.dk.
Problemer med elektriske satsinger
Volvo står overfor flere strategiske utfordringer. SUV-flaggskipet EX90 har ikke levert som forventet.
En kombinasjon av høy pris og programvareproblemer har gjort modellen vanskelig å få ut på markedet i stort volum.
Samtidig har Volvo valgt å fortsette produksjonen av sedaner som S60, til tross for at etterspørselen etter denne biltypen er fallende.
Beslutningen peker i retning av et misforhold mellom produktene og markedets behov, noe som har bidratt til den globale nedgangen.
Selskapets planer om å gå fullt elektrisk har også fått en justering. Målet om å selge utelukkende elbiler innen 2030 er lagt bort.
I stedet er ambisjonen nå at el- og ladbare hybridbiler skal utgjøre mellom 90 og 100 prosent av salget. I Norge og Danmark ligger strategien fast, og her skal Volvo fremover kun tilby rene elbiler.
Toll og europeisk produksjon
Økte importtollsatser i både EU og USA har også truffet Volvo hardt.
Spesielt den populære elbilen EX30, som bygges i Kina, har blitt rammet. For å møte utfordringen har Volvo flyttet deler av produksjonen til Belgia.
Til tross for global motgang har Volvo hatt suksess i Danmark.
I 2024 var hele 86 prosent av nye Volvoer på danske veier fullelektriske, og den kompakte EX30 ble bestselger med over 2.700 registrerte biler.
I starten av 2025 har imidlertid salget av elbiler stupt med mer enn 50 prosent, noe som betyr at Volvo mister markedsandeler i et segment som ellers vokser.
Plan for snuoperasjon
Konsernsjef Håkan Samuelsson har allerede varslet en større omstillingsplan, som blant annet innebærer 3.000 oppsigelser.
Målet er å spisse satsingen og utvikle de bilene markedene faktisk etterspør. Ifølge Volvo selv vil effekten av endringene først for alvor bli synlig i 2026.
Denne artikkelen er laget i samarbeid med vår danske samarbeidspartner MereMobil.dk.