Biler
Investerer milliarder for å produsere rimeligere biler
Vil gjøre elbiler billigere og raskere å produsere
Ford har avduket en helt ny elbilplattform som skal kutte kostnader, øke effektiviteten og gjøre elektriske biler mer tilgjengelige for folk flest. Med en investering på rundt 5 milliarder dollar satser bilprodusenten tungt på å levere rimelige elbiler uten å gå på kompromiss med kvalitet og kjøreglede.
Ny plattform skal gi store besparelser
Den nye Ford Universal EV Platform blir grunnlaget for fem elektriske modeller i første omgang, og den første ut er en mellomstor, firedørs pickup som skal produseres i Kentucky fra 2027. Ifølge Ford vil plattformen redusere antall deler med 20 prosent, korte ned ledningsnettet med over én kilometer og gjøre bilen 10 kilo lettere.
Ford lover også 15 prosent raskere monteringstid, noe som sammen med enklere konstruksjon gir lavere produksjonskostnader. Målet er at en ny Ford-bil på denne plattformen skal ha lavere totalkostnad over fem år enn en tre år gammel brukt Tesla Model Y.
Mindre komplekst og mer plass og bedre kjøreopplevelse
Batteripakken, som er av typen litiumjernfosfat (LFP), fungerer både som gulv og strukturell del av bilen. Dette gir lavt tyngdepunkt, mer plass i kupeen og bedre kjøreegenskaper. Pickupen skal ha mer plass til passasjerer enn en Toyota RAV4, og i tillegg er den utstyrt med smarte lagringsløsninger som skal gjøre takstativ og hengerfeste unødvendig for sportsutstyr.
Ford lover sportsbil-lignende akselerasjon takket være umiddelbart dreiemoment og justert chassis, samtidig som komfort og praktiske løsninger står høyt på listen.
Farvel til samlebåndet
Ford, som i sin tid oppfant samlebåndet, går nå bort fra den tradisjonelle produksjonsmetoden. I stedet bruker de et «monteringstre», der store hoveddeler, front, bakpart og batterienhet med interiør, bygges separat før de settes sammen.
Dette gir bedre ergonomi for arbeiderne, færre tunge løft og mindre bøying og vridning. Samtidig kan produksjonen gå opptil 40 prosent raskere, selv om noe av den sparte tiden skal brukes til mer automatisering og bedre kvalitetskontroll.
Rimelige elbiler med programvare som utvikler seg
Biler bygget på den nye plattformen skal ikke være «billigversjoner» med kuttet utstyr, ifølge Ford. I stedet skal de komme med innovative funksjoner, ny programvare og mulighet for over-the-air-oppdateringer som kontinuerlig legger til nye løsninger og forbedringer.
Ford håper denne kombinasjonen av lavere pris, høy kvalitet og fleksibel produksjon vil gi dem et fortrinn i konkurransen mot Tesla, kinesiske produsenter og andre store aktører på elbilmarkedet.
Les mer: Ekspert: Elbiler er ikke hovedårsaken til slitte veier i Norge