Følg oss her

Nyheter

Mercedes-sjef slår alarm: Advarer mot forbud mot forbrenningsmotor og overgang til elbiler

Mercedes-sjef slår alarm.

Publisert

d.

Biler

Øverste leder for Mercedes og samtidig president for den europeiske bilindustriens mektigste bransjeorganisasjon ACEA, Ola Källenius, advarer nå med uvanlig skarp retorikk mot EUs plan om å fase ut bensin- og dieselbiler fra 2035.

Han mener at et rigid forbud vil kunne føre til et sammenbrudd i hele bransjen.

I et intervju med den tyske publikasjonen Handelsblatt sier han at bilindustrien er på vei mot en alvorlig kollisjon dersom politikerne ikke tilpasser sine mål til virkeligheten i markedet.

«Vi er nødt til å se på realitetene og justere politikken etter disse, ellers er vi på vei i full fart rett mot en mur", sier Källenius.

Ønsker mer realistiske tiltak

For bare to uker siden publiserte han en artikkel i internasjonal presse der han oppfordret EU til å lære av Kina når det gjelder strategien for elbiler.

Nå tar han kritikken et steg videre og understreker at overgangen ikke bør styres av en fastsatt sluttdato, men av effektive insentiver.

Han peker på at lavere strømpriser på offentlige ladestasjoner kan være et konkret tiltak som motiverer bilister til å velge elbil.

Ifølge den tyske bilorganisasjonen ADAC er hurtiglading på offentlige stasjoner i mange tilfeller blitt så dyrt at en langtur med elbil kan koste mer enn med bensinbil, særlig i utlandet der man ikke har langtidsabonnement.

Innrømmer egne feil

Källenius erkjenner at Mercedes selv har bidratt til utfordringene.

Selskapet har satset for ensidig på kostbare elbiler, mens tilbudet i mellomklassen og de mer prisgunstige segmentene har vært for svakt.

Kun modeller som CLA Electric og den kommende GLC Electric vil fylle noe av dette gapet, mens andre rimeligere alternativer bygger på eldre plattformer.

Frykter 'Havana-effekten'

Han advarer også mot det han kaller 'Havana-effekten', der forbrukere holder på gamle forbrenningsbiler i mange år fordi de ikke ønsker å kjøpe elbil.

Dette kan føre til en kraftig etterspørsel etter bensin- og dieselbiler rett før forbudet trer i kraft, noe som vil være uheldig både for miljøet og økonomien.

Källenius mener at tempoet i elbilutbredelsen ligger langt under de opprinnelige prognosene. Uten en justering av både forbud og insentiver kan EU risikere å styre en av sine stolteste industrier rett inn i en krise.

Annonse