Elbiler
Frank kjøpte splitter ny elbil: Bare tre uker senere skjedde det som ikke måtte skje
Bare tre uker senere skjedde det som ikke måtte skje.
Frank Westgård fra Mo i Rana var blant de første i sitt område som hentet en splitter ny Xpeng G6 i oktober i fjor.
I starten var opplevelsen slik han hadde håpet. Bilen var komfortabel, moderne og leverte som forventet.
Etter bare tre uker oppsto imidlertid en rekke problemer som gjorde at bilen stort sett har stått stille siden.
Det skriver mediet carup.se.
Feilene kom til syne under den første hurtigladingen i november, da flere varsler dukket opp på skjermen.
Systemet meldte om overoppheting av batteriet og feil ved klimaanlegget.
Til tross for gjentatte forsøk på reparasjon, inkludert bytte av den innebygde laderen, oppsto nye feilmeldinger. Bilens system registrerte en mulig batterifeil og anbefalte at kjøretøyet ble tatt ut av bruk.
Lang ventetid og midlertidige løsninger
Bilen ble til slutt parkert utendørs, der den har stått i flere måneder.
I mellomtiden har Westgård kjørt ulike lånebiler, men har savnet både hengerfeste og plass til barnebarnets bilstol.
Han fremhever at forhandleren har gjort sitt ytterste for å hjelpe, men opplevde betydelige forsinkelser i kommunikasjonen med importøren og produsenten i Kina.
Xpeng G6 er en elektrisk SUV coupé som tilbys med ulike drivlinjer og rekkevidder på opptil om lag 570 kilometer etter WLTP-standarden.
Modellen sammenlignes ofte med Tesla Model Y, både i størrelse og funksjonalitet.
Årsaken til problemene
Ifølge Xpeng Motors Norge oppsto hovedproblemet under et reparasjonsforsøk. En tekniker frakoblet en kjøleslange til batteriet uten å tømme kjølevæsken først.
Væskelekkasjen som fulgte, utløste en sensor som registrerte en isolasjonsfeil.
Dette førte til at bilens sikkerhetssystem ble aktivert, noe som krevde at bilen ble flyttet utendørs i tråd med fabrikkens prosedyrer.
Tilbud om ny bil
I mai ba Westgård om å heve kjøpet, uten å få svar. Først etter at magasinet Motor tok kontakt, ble det tilbudt en løsning.
Han får nå en ny bil med identiske spesifikasjoner uten ekstra kostnad. Selv om Westgård setter pris på løsningen, er han usikker på om han ønsker å fortsette som Xpeng-eier.
Xpeng har nylig fått toppscore i en europeisk undersøkelse om kundetilfredshet, noe som kan tyde på at saken er et enkeltstående tilfelle.