Bil og motor
Porsche strammer til før 2026
Ny 911 GT3 R er enda råere

Fra og med 2026 får Porsches kundeteam tilgang på en kraftig oppgradert versjon av den suksessrike 911 GT3 R. Det handler ikke om en totalrenovering, men om finjusterte forbedringer i alt fra aerodynamikk til kjøreegenskaper. Målet? En enda raskere og mer forutsigbar bil også for amatørførere.
En vinner blir enda bedre
Siden debuten i 2023 har GT3 R markert seg som en av de mestvinnende bilene i internasjonal GT-racing. Over 500 løp, et utall seiere, og nylig: klassevinner i Le Mans og full pott i GTD Pro i IMSA-serien. Med 106 biler levert til kundeteam, er dette blitt en viktig plattform for Porsche.
Men 2026-modellen tar det videre.

"Små forbedringer på et solid fundament kan gjøre stor forskjell", sier prosjektleder Sebastian Golz i Porsche Motorsport.
Hva er nytt? Bedre aerodynamikk og balanse
- Nye luftekanaler (louvres) over forhjulene forbedrer luftstrømmen og stabiliserer bilen ved nedbremsing.
- Ny fjæringskinematikk i forakselen gir anti-dive-effekt – mindre dykking under bremsing.
- Ny Gurney-flik på bakvingen gir mer nedpress, mens ny kinematikk bak forbedrer akselerasjon og balanse.
- Forbedret bremse-ABS og lastfordeling mellom akslene gir jevnere kjøreegenskaper, særlig for førere uten proffbakgrunn.
Teknisk smartere og mer pålitelig
Porsche har også lyttet til teamene:
- Bedre kjøling i servostyringen for varmekrevende baner som Nürburgring.
- Keramiske hjullagre og nye sentreringspinner gjør bilen mer robust og enklere å vedlikeholde.
- NACA-luftekanaler for egne kjølesystem til drivaksler – viktig på baner som Monza.
- USB-logging via Porsche RLU: data lagres direkte på en minnepinne som kan byttes i depotstopp – raskere og enklere enn PC-tilkobling.
Flere pakker nå standard
Tidligere tilleggspakker – som sensorpakke, kamerautstyr og refyllingssensor – blir nå inkludert som standard i nye biler. Relevante racingserier som WEC og IMSA krever stadig mer presisjon, og Porsche gir teamene det de trenger for å overholde kravene.
I tillegg kan team velge spesialutstyr tilpasset de enkelte seriene, fra justerte akslinger til tilpassede lyddempere.
Prislapp og oppgradering for eldre biler
Motor og drivverk forblir de samme: En 4,2-liters boksermotor med opptil 565 hk, avhengig av BoP-justering. Eksisterende GT3 R-modeller (fra 2023 og utover) kan oppgraderes med en update kit til 41.500 euro pluss avgifter.
Totalt 60 slike oppgraderingssett er planlagt, så også nåværende eiere får ta del i utviklingen.
Testet under løp og leverte
Allerede i april i år fikk den nye bilen sin ilddåp i et reelt løp, da Herberth Motorsport stilte med testbilen i 12-timersløpet på Spa-Francorchamps. Resultatet? En sterk 2. plass med blant andre IMSA-mester Laurin Heinrich bak rattet.
Klar for 2026-sesongen
Utviklingen av den nye modellen startet i august 2024, og testing har foregått på legendariske baner som Sebring, Paul Ricard og Nürburgring. Alt tyder på at kundeteamene får et enda skarpere våpen i hendene neste sesong.
Les mer: Nå er ChatGPT-5 lansert