Elbiler
Xiaomi forbedrer bilens autopilot med 10 millioner ekte kjøresituasjoner
Derfor har det betyding for sjoførene

Xiaomi har lansert en stor programvareoppdatering for sine elbiler som skal forbedre det avanserte førerstøttesystemet (ADAS) betydelig. Oppdateringen er allerede tilgjengelig for SU7 Pro, Max og Ultra, og blir forhåndsinstallert i den kommende YU7-modellen.
Kjernen i forbedringen er ikke basert på simulerte kjøreforhold, men på 10 millioner korte videoklipp av ekte kjøring, filmet med bilens egne kameraer, radar og LiDAR. Disse “klippene” varer i 30 til 60 sekunder og dokumenterer realistiske situasjoner som tett trafikk, bråbremsing og manøvrering forbi hindringer.
Lærer å kjøre som et menneske
Xiaomis system bruker såkalt «end-to-end learning», der AI-modellen ikke følger faste regler, men lærer av å observere menneskelig kjøring. Resultatet blir mer flyt og bedre tilpasning til ekte trafikkbilde. Datamengden har vokst fra 3 millioner til 10 millioner klipp, noe som har gitt betydelige forbedringer:
- 57 % bedre kjørekomfort ved akselerasjon og bremsing
- 67 % bedre manøvrering rundt hindringer
- 23 % høyere treffsikkerhet i kryss og komplekse veikryss
Kort sagt: mindre rykk, bedre flyt og tryggere kjøreopplevelse.
Storsatsing på autonome kjøresystemer
Xiaomi har investert over 5,7 milliarder yen (rundt 691 millioner euro) i sin bildivisjon, og mer enn 1.800 ingeniører jobber nå kun med ADAS. Over 400 testbiler kjører kontinuerlig på offentlige veier for å samle inn enda mer data.
Oppdateringen er del av en større satsing på smarte kjøretøy, og markerer et viktig steg for Xiaomi i konkurransen mot selskaper som Tesla og BYD i det kinesiske og globale markedet.