Elbiler
Disse bilene ruster raskere enn du tror: og det kan bli kostbart
Eier du en av disse bilene? Da må du stoppe rusten før det er for sent.

Rust er en skjult trussel, spesielt på biler med svak fabrikkbeskyttelse. Enkelte modeller er kjent for å ruste raskt, og hvis du ignorerer de første tegnene, kan det få alvorlige konsekvenser for bilens sikkerhet og verdi.
Her er 10 bilmodeller du bør være ekstra oppmerksom på – og hvorfor tidlig innsats er avgjørende.
Mazda 6 (før 2013)

Mazda 6 er beryktet for rustproblemer, spesielt i skjermkanter, dørbunner og understell. Gennemtæring kan skje overraskende tidlig.
Ford Mondeo (eldre modeller)

Biler produsert før 2010 har svak rustbeskyttelse. Bakluke og dørkarmer er særlig utsatt.
Suzuki Swift

Populær bil, men kjent for rust i hjulbuer og understell. Uten behandling forsvinner strukturen fort.
Volkswagen Passat (B5 og B6)

Eldre Passat-generasjoner har svakheter i dørbunner, hjuloppheng og skjermer.
Toyota Avensis (før 2009)

Selv Toyota har sine svakheter. Rust i bærebjelker og paneler er vanlig i enkelte årganger.
Opel Astra H

Rustproblemer i paneler og bakhjulsoppheng er hyppige. Ofte vanskelig å oppdage før skaden er skjedd.
Renault Mégane II

Rust ved bakluke og dørfalser rammer mange eksemplarer fra midten av 2000-tallet.
Hyundai Getz

Lett konstruksjon og svak beskyttelse gir høy rustfare i bunn og bærende deler.
Peugeot 307

Skjermkanter og dørbunner ruster lett, spesielt ved kjøring på saltede veier.
Skoda Fabia (før 2010)

Komponenter ved forhjul og paneler er spesielt utsatt. Ofte skjult bak plast og vanskelig å oppdage.
Slik stopper du rust i tide

Få profesjonell rustbeskyttelse hvert 2.-3. år. Vask bilen grundig, spesielt etter vinteren. Sjekk hjulbuer og understell jevnlig, og reparer lakkskader raskt.