Nyheter
Nå kan du ikke lenger bruke dette tegnet på X

Hashtagen er ute, i alle fall hvis du vil annonsere på X. Elon Musk har nemlig bestemt at det ikke lenger er lov å bruke hashtags i betalte innlegg på plattformen.
Endringen trer i kraft umiddelbart, og begrunnelsen er enkel – og estetisk:
«Fra og med i morgen vil det estetiske marerittet som er hashtags bli forbudt i annonser på X», skrev Musk i en oppdatering.
Det handler altså ikke om tekniske problemer eller plattformlogikk. Musk liker rett og slett ikke hvordan det ser ut.
Les også: Denne elbilen ser ut som en Ferrari – men kommer fra Xiaomi
Ikke første gang hashtags frarådes – men nå er det et forbud
Selv om avgjørelsen fremstår som en ny og brå endring, har Twitter (nå X) i flere år rådet annonsører til å droppe hashtags i kampanjer. Argumentet har vært at de kan lede brukerne vekk fra det faktiske målet med annonsen – som å besøke en nettside eller trykke på en kjøpslenke.
«Hashtags lenker til alle andre omtaler av samme ord. Hvis du vil ha klikk på lenken din, bør du unngå at folk klikker seg vekk på et #-tegn», var den tidligere holdningen fra Twitters annonseteam.
Men å gjøre det til et fullstendig forbud er nytt.
Enda en estetisk avgjørelse fra Musk
Dette er langt fra første gang Musk fjerner funksjonalitet på bakgrunn av hvordan noe ser ut. Et tidligere forsøk på å fjerne alle knappene for likes, kommentarer og deling i strømmen – til fordel for sveipebevegelser – ble møtt med motstand. Funksjonen finnes fortsatt, men ble aldri rullet ut som standard.
Nå går han altså løs på hashtaggen.
For vanlige brukere er det fortsatt mulig å bruke #, men for markedsførere og bedrifter som annonserer på X er det slutt. Ingen kampanjehashtags, ingen merkevarebygging med tagger.
Les også: Google strammer inn: Mange Gmail-brukere må nå oppgradere kontoen sin