Følg oss her

Elbiler

Disse brukte bilene overrasker på verkstedet: dyre og vanskelige å reparere

Bruktbilfellen: Disse modellene er langt vanskeligere å reparere enn du tror.

Publisert

d.

Ikke alle bruktbiler er like enkle å holde i drift. Noen modeller har trangt motorrom, krevende elektronikk eller reservedeler som er vanskelige å få tak i. Dette kan gjøre tilsynelatende gode bruktbilkjøp til kostbare overraskelser.

Her er 10 bilmodeller som eksperter og mekanikere advarer om, fordi de ofte krever ekstra tid, spesialverktøy og høye utgifter ved reparasjon.

BMW 5-serie (F10)

Foto: BMW

Kjent for avansert teknologi og tettpakket motorrom. Selv enkle inngrep kan kreve demontering av store deler av fronten. Elektriske feil er spesielt tidkrevende, og reservedelene er dyre.

Peugeot 308 (1. generasjon)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Trangt rundt motor og girkasse, og flere feil krever omfattende demontering. Elektriske problemer er vanlige og kan være vanskelige å finne.

Audi A6 (C6)

Foto: Audi

Spesielt V6-variantene krever omfattende demontering ved større reparasjoner. Service på girkasse og understell tar ofte mye lenger tid enn vanlig.

Renault Espace

Foto: Spech / Shutterstock.com

Motorrommet er trangt, og mange deler sitter vanskelig til. Verksteder rapporterer om unormalt lang arbeidstid på denne modellen sammenlignet med konkurrenter.

Ford S-MAX (diesel)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Dieselutgaven har komplekse systemer og vanskelig tilgjengelige deler. Turbolader og EGR-ventil er dyre å bytte, og bilen krever ofte spesialverktøy.

Citroën C5

Photo: Citroen

Hydraulisk fjæring gir god komfort, men er tungvint å vedlikeholde. Elektronikken er kjent for problemer, og kabinen er vanskelig å demontere for tilgang.

Mini Cooper (før BMW)

Foto: Elena_Alex_Ferns / Shutterstock.com

Tidlige Mini-modeller har særpreget konstruksjon og trangt motorrom. Flere reparasjoner må gjøres under bilen, og feilmarginene er små.

Alfa Romeo 159

Foto: fireflite59 / Shutterstock.com

Stilig design, men frustrerende å jobbe med. Komponentene er plassert upraktisk, og rustbeskyttelsen er mangelfull. Få tilgjengelige deler gir ekstra ventetid.

Volvo V70 (D5 diesel)

Foto: Volvo

Driftsikker modell, men D5-varianten er tungvint ved service. Selv standardoppgaver som glødeplugger og registerreim krever mange trinn.

Chrysler PT Cruiser

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Uvanlig konstruksjon med deler som ofte må bestilles fra utlandet. Verksteder bruker mer tid enn normalt på selv enkle inngrep.

Annonse