Følg oss her

Biler

Er bilen din klar for 2030: disse modellene henger etter

Noen av Norges mest kjente bilmodeller kan være på vei ut – sjekk om du eier en av dem.

Publisert

d.

De neste årene vil forandre hvordan vi kjører, tanker og eier biler. Nye krav til miljø, sikkerhet og teknologi betyr at enkelte biler blir hengende etter utviklingen – og det kan koste deg dyrt. Her ser vi på 10 bilmodeller som eksperter peker på som særlig utsatte.

Hvis du eier en av dem, kan det være på tide å tenke nytt.

Volkswagen Passat (eldre dieselmodeller)

Foto: Volkswagen

Eldre dieselversjoner av VW Passat risikerer å bli nektet adgang til flere europeiske storbyer. De oppfyller ikke fremtidige miljøkrav, og annenhåndsverdien synker kraftig år for år. Selv om de fortsatt fungerer bra, er de et usikkert valg mot 2030.

Peugeot 308 (før 2015)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Peugeot 308-modeller fra før 2015 har hatt pålitelighetsproblemer og vil trolig ikke oppfylle fremtidige utslippsstandarder. Flere land har allerede varslet begrensninger, noe som gjør modellen vanskelig å selge brukt.

Nissan Qashqai (første generasjon)

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Første generasjon Qashqai har utdatert teknologi og begrenset sikkerhetsutstyr. Samtidig stiger kravene til assistansesystemer, noe som gjør at den ikke lenger er konkurransedyktig som familiebil i 2030.

Ford Mondeo (diesel)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Ford har avsluttet produksjonen av Mondeo, og spesielt dieselvariantene vil få det vanskelig fremover. Manglende programvareoppdateringer og begrenset tilgang til reservedeler gjør den til et risikabelt kjøp – og et tungt videresalg.

Renault Mégane (eldre årgang)

Foto: North Monaco / Shutterstock.com

Eldre årganger av Renault Mégane har lav bruktverdi og tilfredsstiller ikke kommende miljøstandarder. I tillegg har flere rapporter kritisert bilens sikkerhet ved sidekollisjoner – et tema som får økt fokus i årene som kommer.

Toyota Avensis

Foto: Toyota

Selv om Toyota er kjent for driftssikkerhet, er Avensis faset ut og mangler hybridversjon. Den har ikke moderne sikkerhetsfunksjoner eller oppdatert teknologi, noe som kan gjøre den mindre attraktiv i en tid med grønn omstilling.

Opel Zafira (diesel)

Foto: Jan Zabrodsky / Shutterstock.com

Dieselvarianter av Zafira har høye avgifter og lav etterspørsel. CO₂-utslippet er blant de høyeste i sin klasse, og det blir stadig vanskeligere å finne kjøpere, spesielt i byer med miljøsoner.

Skoda Roomster

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Roomster produseres ikke lenger, og det merkes. Utsyrsnivået ligger under dagens forventninger, og form og størrelse gjør den mindre ettertraktet på bruktmarkedet.

Fiat Punto

Foto: S.Candide / Shutterstock.com

Fiat har trukket Punto ut av markedet. Den har gjort det dårlig i nyere sikkerhetstester, og flere eksperter fraråder kjøp av modellen fordi den verken oppfyller nye krav eller har moderne teknologi.

Chevrolet Spark

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Chevrolet har forlatt det europeiske markedet, og det gjør Spark problematisk med tanke på deler og service. Det er en av de mest utfasede modellene, og den forsvinner allerede fra bruktmarkedet.

Annonse