Følg oss her

Biler

BMW tilbakekaller biler med brannfare, mange eiere har ennå ikke reagert

Mange brannfarlige BMWer er på veien.

Publisert

d.

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

BMW har siden 2018 kalt tilbake nesten 800 000 biler på grunn av en alvorlig teknisk feil som kan føre til brann. Likevel er det fortsatt rundt 192 000 kjøretøy som aldri har vært inne til utbedring. Det gir grunn til bekymring, både for trafikksikkerheten og tilliten til bilprodusenten.

Fortsatt tusenvis av farlige biler på veiene

Feilen gjelder et defekt kjølesystem i flere dieselmodeller fra både BMW og Mini. Systemet kan føre til overoppheting og i verste fall motorbrann. Til tross for at BMW startet tilbakekallingen allerede i 2018, er kun 76 prosent av de berørte bilene reparert. Det betyr at nesten 200 000 biler fremdeles ruller rundt med en potensiell brannrisiko.

Les også: Elbilmerker med flest feil: ifølge eierne selv

Årsaken til at så mange biler fortsatt ikke er reparert, handler ifølge BMW om bileierne selv. Mange må varsles flere ganger før de reagerer. Samtidig rapporterer enkelte eiere om lange ventetider på verksteder og problemer med å få tak i reservedeler. I løpet av sommeren 2024 ble tilbakekallingen utvidet til ytterligere 298 500 dieselbiler, noe som har økt presset ytterligere. Det skriver chip.

Problemet startet i Sør-Korea

Bakgrunnen for den omfattende tilbakekallingen stammer fra Sør-Korea. Der ble det i 2018 meldt om flere motorbranner, som senere ble knyttet til en feil i kjølesystemet. Til tross for at problemet var kjent, ble de defekte delene brukt i produksjon av nye biler over lengre tid.

BMW har siden forsøkt å rette opp i feilen, blant annet med en ny generasjon kjølere introdusert i 2022. Men prosessen har vist seg å være krevende. Reparasjonene må gjøres trinnvis, og det tar tid å få alle inn til kontroll og service. Det tyske Kjøretøytilsynet (Kraftfahrt-Bundesamt) overvåker nå hele tilbakekallingsprosessen tett.

Kostbart for BMW

Tilbakekallingene har ikke bare vært krevende logistisk, men også økonomisk. Ifølge bransjeeksperter kan kostnadene for BMW bli svært høye – og regningen fortsetter å vokse. Selskapet risikerer i tillegg omdømmetap og kritikk for å ha brukt defekte deler i produksjonen så lenge.

Hva du bør gjøre

Har du en BMW eller Mini med dieselmotor fra perioden rundt 2018 og fremover, bør du sjekke om bilen er berørt av tilbakekallingen. Det kan du gjøre ved å kontakte en autorisert forhandler eller sjekke kjøretøyets status på produsentens nettside. Om bilen omfattes av tilbakekallingen, bør du få utført nødvendige utbedringer så raskt som mulig.

BMW minner om at alle reparasjoner knyttet til tilbakekallingen er gratis.

Kort om BMW

  • BMW ble etablert i München i 1916 som produsent av flymotorer
  • Konsernet eier i dag også Mini og Rolls-Royce
  • I 2013 lanserte de sin første helelektriske bil, BMW i3

Dette er ikke første gang et stort bilmerke har vært nødt til å håndtere sikkerhetskritiske feil, men det er uvanlig at så mange år senere fortsatt så mange biler ikke er rettet opp. Eierne oppfordres nå til å ta affæren alvorlig og kontakte et verksted snarest.

Les også: Derfor er den billige elbilen ikke billig i det lange løp

Annonse