Følg oss her

Elbiler

Ting som tapper elbilbatteriet ditt: uten at du merker det

Batteriet ditt tappes i det skjulte – sjekk disse 10 fellene før det er for sent.

Publisert

d.

Du tror kanskje at du kjører effektivt, men mange vaner og funksjoner drar mer strøm enn du er klar over. Uten å vite det kan batteriet tappes i hverdagen, og rekkevidden krymper.

Her er 10 skjulte årsaker som stjeler energi fra elbilen din.

Forvarming og klimaanlegg

Foto: Shutterstock.com

Klimaanlegg og oppvarming bruker mye strøm – spesielt hvis bilen ikke er koblet til lading. Forvarming på kalde dager kan koste mange kilometer, selv før du har kørt en meter.

Høy fart på motorvei

Foto: Constantine_papp / Shutterstock.com

Luftmotstanden øker dramatisk ved høy hastighet. Mange undervurderer hvor mye ekstra energi som kreves ved kjøring i 120–130 km/t sammenlignet med 90 km/t. Batteriet tappes dobbelt så raskt.

Hyppige korte turer

Foto: Song_about_summer / Shutterstock.com

Elbilbatterier fungerer best når de er varme. Korte turer gir ikke tid til å nå optimal temperatur, noe som gir dårligere effektivitet og raskere slitasje.

Bakgrunnsapper og elektronikk

Foto: VADZIM SHUBICH / Shutterstock.com

Navigasjon, fjernstyring, overvåkning og andre tjenester kan bruke strøm i bakgrunnen – selv når bilen står parkert. Det kan koste deg flere prosent per døgn.

For lavt dekktrykk

Foto: Masarik / Shutterstock.com

Dekk med for lite luft gir høyere rullemotstand, som krever mer energi fra motoren. Det føles ikke, men kan bety tapt rekkevidde hver eneste dag.

Unødvendig vekt og takbokser

Foto: I am from Mykolayiv / Shutterstock.com

Ekstra vekt, utstyr og aerodynamisk motstand fra takbokser og sykkelholdere øker energiforbruket. Ofte tas det med mer enn nødvendig – og det koster batteri.

Sete- og rattvarme

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Små komfortdetaljer som varme i ratt og seter bruker mer strøm enn mange tror. Og de blir ofte glemt og står på unødvendig lenge.

Parkering i kulde uten lading

Foto: K-FK / Shutterstock.com

Står bilen ute i minusgrader uten lading, vil systemene bruke strøm for å holde batteriet temperert. Dette skjer automatisk og kan tømme batteriet over natten.

Overdreven regenerativ bremsing i bytrafikk

Foto: socrates471 / Shutterstock.com

Selv om det normalt er positivt, kan overdreven bruk i tette bymiljøer føre til varmgang og ineffektiv strømbruk. Ikke alle situasjoner gir gevinst ved regenerering.

Hyppig fullading til 100 %

Foto: Gulf MG / Shutterstock.com

Å holde batteriet konstant på 100 % kan skade levetiden over tid. Eksperter anbefaler daglig bruk mellom 20 % og 80 % for å bevare batterikapasiteten.

Annonse