Følg oss her

Bil og motor

10 ting bilprodusenter ikke vil at du skal vite om elbiler: før det er for sent

Tror du at elbiler bare er en fordel?
Her er 10 ting bilprodusentene helst ikke vil at du skal vite – før du tar en viktig beslutning.

Publisert

d.

Elbiler markedsføres som fremtidens løsning på alt fra forurensning til lave driftskostnader. Men virkeligheten er langt mer kompleks enn reklamen antyder.

Her er 10 ting bilprodusenter helst unngår å snakke om når det gjelder elbiler.

1. Batteriets levetid er begrenset – og dyrt å bytte

Foto: Joe Belanger / Shutterstock.com

Selv om bilprodusenter sier at elbilbatterier varer «i mange år», nevner de sjelden at batterikapasiteten svekkes over tid. Når batteriet må byttes ut, kan kostnaden nærme seg verdien av en mindre bil. For mange eiere betyr dette at det ikke lønner seg å reparere bilen.

2. Rekkevidden kan falle dramatisk i kaldt vær

Foto: hodim / Shutterstock.com

Offisielle rekkeviddetall for elbiler er målt under ideelle forhold. I praksis kan rekkevidden falle med 30–50 prosent om vinteren. En bil som lover 400 km på én lading, kan i realiteten bare klare 200–250 km i minusgrader.

3. Hurtiglading sliter hardt på batteriet

Foto: Sheila Fitzgerald / Shutterstock.com

Produsentene fremhever hurtiglading som en stor fordel. Det de ofte unnlater å si, er at gjentatt hurtiglading kan forringe batteriets helse betydelig og redusere levetiden betraktelig.

4. Miljøbelastningen fra produksjonen er enorm

Foto: gofra / Shutterstock.com

Elbiler fremstilles som «grønne» alternativer, men produksjonen av batterier krever utvinning av mineraler som litium, kobolt og nikkel – prosesser som er ekstremt energikrevende og miljøskadelige.

5. Ladeinfrastrukturen er fortsatt mangelfull

Foto: GreenOak / Shutterstock.com

I mange områder finnes det fortsatt for få ladestasjoner, særlig utenfor storbyene. Dette gjør langdistanseturer krevende og skaper «rekkeviddeangst» blant elbilførere.

6. Brukte elbiler kan falle raskt i verdi

Istanbul,,Turkey,-,January,08,2025,:,Tesla,Model,Y
Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Markedet for brukte elbiler er ustabilt. Når batterikapasiteten synker, synker også bilens verdi dramatisk. Mange kjøpere er skeptiske til brukte elbiler uten garanti for batteriets tilstand.

7. Hjemmelading krever kostbare investeringer

Foto: Supamotionstock.com / Shutterstock.com

For å lade hjemme trengs ofte installasjon av en dyr ladeboks og muligens oppgradering av det elektriske anlegget. Disse ekstrautgiftene blir sjelden nevnt i salgsmaterialet.

8. Reparasjoner kan bli svært kostbare

Foto: alexgo.photography / Shutterstock.com

Elbiler har færre bevegelige deler, men når noe går galt – særlig med batteri eller elektronikk – kan reparasjonene være både komplekse og dyre. Ikke alle verksteder kan reparere elbiler, noe som kan føre til lange ventetider.

9. Elbilproduksjon flytter bare forurensningen

Foto: Phonlamai Photo / Shutterstock.com

Selv om elbiler ikke slipper ut CO2 fra eksospotten, flyttes forurensningen til strømproduksjonen. I land som bruker kullkraft, kan elbiler ha et overraskende høyt miljøavtrykk.

10. Ikke alle elbiler er like

Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock.com

Det er store forskjeller på kvalitet, batteriteknologi og effektivitet blant elbiler. Billigere modeller kan ha dårlig rekkevidde, svakere sikkerhet og kortere batterilevetid, selv om dette sjelden kommer tydelig frem i markedsføringen.

Annonse