Følg oss her

Nyheter

YouTube lanserer nytt og rimeligere abonnement i USA

YouTube introduserer et nytt abonnement som kun inkluderer reklamer ved avspilling av musikk.

Publisert

d.

foto: PixieMe / Shutterstock

I den stadig mer konkurransepregede strømmebransjen har YouTube tatt et nytt grep. Den Alphabet-eide videotjenesten har lansert et billigere abonnement kalt Premium Lite, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Les mer: YouTube kommer med store nyheter

Akkurat som YouTube Premium, det nåværende abonnementstilbudet, er Premium Lite reklamefritt ved avspilling av videoer. Forskjellen er at brukere fortsatt vil se reklamer når de spiller av musikk og musikkvideoer.

Det nye abonnementet lanseres i det amerikanske markedet til en pris på 7,99 dollar (omtrent 86 kroner). Til sammenligning koster YouTube Premium 13,99 dollar i USA, som tilsvarer rundt 150 kroner.

Sterk posisjon i markedet

På eksempelvis det danske markedet økte YouTube prisen på sitt abonnement med nesten 20 prosent i fjor, til 139 danske kroner per måned. Til tross for prisøkningen har YouTube fortsatt et solid grep om danske strømmebrukere.

Ifølge DRs årlige rapport «Medieutviklingen 2024» fremstår YouTube som en av de store aktørene på TV-markedet.

I 2024 brukte hver danske seer i gjennomsnitt 5,8 minutter per dag på YouTube, noe som kun overgås av TV 2 Play, DRTV og Netflix.

Rapporten peker på at YouTubes økende tilstedeværelse på store TV-skjermer skaper hardere konkurranse for tradisjonelle strømmetjenester og TV-kanaler.

«TV-tid brukt på YouTube er tid som ikke brukes på Netflix, TV 2 Play, Viaplay, Max eller DRTV. Det betyr at konkurransesituasjonen i praksis blir et nullsumspill, hvor økt YouTube-bruk direkte går på bekostning av andre aktører», skriver rapportens forfattere.

Les mer: YouTube har nådd en imponerende milepæl

Annonse