Følg oss her

Elbiler

Ny rapport – elbiler er mer pålitelige

En rapport fra den tyske bilorganisasjonen ADAC viser elbilen sin pålitelighet.

Publisert

d.

Foto: Presse-fotos.dk

Elbiler viser seg å være betydelig mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor når det kommer til havarier, ifølge tall fra den tyske bilorganisasjonen ADAC. De har analysert hele 3,6 millioner veihjelpsoppdrag gjennomført i løpet av 2024, og funnene er tydelige: elektriske biler bryter langt sjeldnere sammen enn bensin- og dieselbiler i samme aldersgruppe.

Mindre enn halvparten så mange havarier

For kjøretøy som er mellom to og fire år gamle, er det rapportert om 2,5 ganger så mange havaritilfeller blant biler med forbrenningsmotor sammenlignet med elbiler. Dette er basert på data fra ADACs årlige rapport.

For elbiler produsert mellom 2020 og 2022 lå gjennomsnittlig havarifrekvens på 3,8 pr. 1000 biler i 2024. Til sammenligning ble det registrert 9,4 havarier per 1000 kjøretøy med forbrenningsmotor i samme periode. Dette melder elbil24.

Slik ser statistikken ut

Fordelt på produksjonsår ser tallene slik ut:

  • 2020-modeller: Elbiler hadde 8,5 havarier per 1000 kjøretøy, mens tilsvarende tall for forbrenningsmotorer var 12,9.
  • 2021-modeller: 4,3 for elbiler, 8,2 for forbrenningsmotorer.
  • 2022-modeller: 1,7 for elbiler, 5,4 for forbrenningsmotorer.

Den mest vanlige årsaken til bilberging i 2024 var svikt i 12-volts batteriet, som brukes til å starte bilen og drive enkelte elektriske funksjoner. Dette gjaldt halvparten av alle elbiler som måtte hentes, mens det samme problemet stod bak 45 prosent av bergingene for biler med forbrenningsmotor.

Når det gjelder andre årsaker, fordelte de seg slik:

Elbiler:

  • Startbatteri: 50 %
  • Motorrelaterte feil og høyspenningssystem: 18 %
  • Dekkskader: 13 %
  • Elektriske feil (lys, dynamo, starter): 10 %
  • Problemer med nøkkel eller startsperre: 3 %
  • Øvrige årsaker: 6 %

Biler med forbrenningsmotor:

  • Startbatteri: 45 %
  • Elektriske systemer: 22 %
  • Motor og styringssystemer: 10 %
  • Dekkskader: 9 %
  • Nøkler og startsperre: 7 %
  • Annet: 7 %

Tallene tar ikke med førerrelaterte årsaker som tom tank eller flatt fremdriftsbatteri.

Noen unntak

De fleste elbiler klarte seg bra i statistikken, men enkelte modeller skilte seg ut i negativ retning. Hyundai Ioniq 5 hadde for eksempel en høy havarifrekvens med 18,3 pr. 1000 kjøretøy fra 2021 og hele 22,4 for 2022-modeller. Dette har i stor grad blitt knyttet til feil med startbatteriet.

Blant biler med forbrenningsmotor var det særlig enkelte Toyota-modeller som overrasket negativt. Til tross for merkets gode rykte når det gjelder driftssikkerhet, var det hyppige problemer med startbatteriet på modeller som C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross.

Annonse