Elbiler
Ny oppdatering påvirker ladehastigheten på flere elbiler
En ny programvareoppdatering fra Volkswagen-gruppen fører til dramatisk lengre ladetid for elbil-eiere. Nå får de skylden på hjemmeladeren.

Ladeeffekten er kraftig redusert
Etter en nylig programvareoppdatering fra versjon 3.0 til 3.7, melder en rekke Volkswagen-eiere at ladingen hjemme har blitt langt tregere enn før. Det gjelder ikke bare VW-modeller, men også elbiler fra Audi, Skoda og Cupra, som alle bygger på den populære MEB-plattformen.
Les mer: Snart kan alle elbiler få Tesla-lading
Fra 6 til 12 timer – hjemme
Før oppdateringen kunne bilene lade med opptil 11 kWh ved trefaselading. Nå har flere eiere oppdaget at effekten er redusert til bare 7,4 kWh, noe som i praksis dobler ladetiden.
En ID.4 GTX-eier sier til MereMobil.dk at det som tidligere tok 6–8 timer, nå tar opptil 12 timer – selv ved samme lader hjemme.
Det kan bli dyrere
Problemene stopper ikke med tålmodigheten: Den forlengede ladetiden tvinger mange til å lade utenfor de billigste nattetimene, noe som kan føre til høyere strømregning for elbil-eiere som vanligvis planlegger ladingen nøye.
Det kan også skape trøbbel for de som er avhengige av fulladet bil om morgenen, spesielt med kort tidsrom mellom hver kjøretur.
Volkswagen: En sikkerhetsfunksjon
Volkswagen har bekreftet at endringen ikke er en feil, men et bevisst tiltak: En beskyttelsesfunksjon i den nye oppdateringen skal redusere risiko ved ustabilt strømnett.
– Enkelte biler vil automatisk gå over fra trefaset til tofaset lading dersom det registreres avvik i strømtilførselen, sier presseansvarlig Thomas Hjortshøj hos Volkswagen Danmark.
En ny oppdatering er under arbeid
Ifølge Volkswagen jobbes det nå med en ny programvareoppdatering som etter planen skal rulles ut før sommeren. Det er imidlertid usikkert om den vil løse problemet helt – eller om ladeeffekten forblir redusert under visse forhold.
Les mer: Nytt mirakelbatteri varer i 100 år – trenger aldri lading