Elbiler
Ny Nissan leaf lanseres i år – her er hva som kan forventes
Ny Nissan Leaf vises snart – med nytt design, bedre rekkevidde og moderne lading.

Designmessig ser den nye Leaf ut til å ha hentet inspirasjon fra SUV-en Ariya, og kanskje også fra Renault Megane, som deler samme teknologiplattform. Dette skriver TEK.no.
Les også: Kan elbiler hackes: Svaret er mer ubehagelig enn du tror
Modellen bygges på den elektriske CMF-EV-plattformen, som også brukes av blant annet Renault Megane og Scenic. Sistnevnte er i samme størrelsesklasse som Leaf, og tilbys med batteripakker på rundt 60 og 87 kilowattimer. Det er derfor rimelig å anta at nye Leaf vil få minst ett av disse batterialternativene.
Forbedret rekkevidde
Renault Scenic har en rekkevidde på cirka 430 kilometer med 60 kWh-batteriet. Til sammenligning har den nåværende Leaf-modellen, som ble lansert i 2019, en rekkevidde på rundt 385 kilometer.
Det er også bekreftet at den nye modellen i det amerikanske markedet får Teslas NACS-ladekontakt som standard. Det gjør det sannsynlig at Chademo-løsningen som Leaf hittil har brukt i Europa, blir erstattet med CCS-lading, slik det ble gjort med Nissan Ariya. USA-utgaven får dessuten panoramasoltak og 19-tommers hjul.
Ifølge nettstedet InsideEVs, som var til stede på en lukket presentasjon i Japan, beskrives bilen som «eggformet», med vellykket lyktedesign både foran og bak. Offisiell visning skal skje i juni, og produksjonen vil foregå i Sunderland i England.
Flere nye elbiler på vei
I tillegg til Leaf planlegger Nissan to andre elektriske modeller. Først ut er en helelektrisk versjon av den kompakte Micra. Den bygges på samme plattform som Renault 5, og vil få batterialternativer på 40 og 52 kWh. Rekkevidden ventes å være over 400 kilometer (WLTP), og salget starter før året er omme. Produksjonen skjer ved Renaults fabrikk i Douai i Frankrike.
Videre planlegges også en elektrisk versjon av neste generasjon Nissan Juke. Denne er forventet å komme i løpet av selskapets regnskapsår 2026, som varer fra april 2026 til mars 2027.
Nissan i utfordrende posisjon
Nissan har hatt noen krevende år, med fallende salg i nøkkelmarkeder som USA og Kina. Interessen for hybridbiler i USA har vært lavere enn forventet, noe som har rammet selskapet. Konsekvensene har blant annet vært nedskjæringer i produksjonskapasitet og varsling om kutt på 9000 ansatte globalt.
Planer om en fusjon med Honda ble nylig lagt på is. Ifølge Reuters skyldes det at Nissan ikke ønsket å innta en underordnet rolle i et felles selskap.
Tidligere i mars ble det også kjent at toppsjef Makoto Uchida går av, og erstattes av Ivan Espinosa – tidligere strategisjef i selskapet. Espinosa har uttalt at han vil prioritere å styrke modellporteføljen for å sikre vekst og stabilitet fremover.
Les også: Tror du fortsatt på disse elbil-mytene: Her er sannheten