Elbiler
Hva skjer egentlig med elbilen din når du leverer den til service?
Moderne elbiler lagrer alt du gjør bak rattet – men hva skjer egentlig med dataene dine når bilen er inne til service? Her er seks ting du bør vite før du leverer nøklene.

Tidligere var et servicebesøk enkelt. I dag er moderne biler – spesielt elbiler – fulle av teknologi som registrerer alt du gjør bak rattet.
Så hva skjer egentlig med bilen – og dataene dine – når du leverer nøklene til verkstedet?
Her er seks ting du bør vite.
Teknikere kan få tilgang til kjøredata og vaner

Bilen din lagrer informasjon om hvor du har kjørt, hvor fort du har kjørt, hvor ofte du bremser og hvordan du akselererer. Disse dataene lagres i bilens datamaskin og kan leses av på verkstedet. Det virker kanskje uskyldig – men ønsker du egentlig at fremmede skal kunne analysere kjøremønsteret ditt? Det er ofte uklart hva som leses – og hva som lagres.
Oppdateringer kan endre bilens funksjoner uten ditt samtykke

Under service får bilen ofte programvareoppdateringer. Disse kan være nødvendige, men de kan også endre hvordan bilen oppfører seg. Noen opplever at funksjoner forsvinner, flyttes bak betalingsmur eller justeres uten forklaring. Som bileier får du sjelden anledning til å takke nei eller se detaljer.
Produsenter logger data – også etter service

Moderne biler er ofte koblet direkte til produsentens servere. Selv etter service fortsetter bilen å sende data: GPS-posisjon, batteristatus, feil og bruksmønstre. Hvis verkstedet kobler bilen til sine systemer, kan enda flere detaljer hentes – uten at du nødvendigvis får vite hva som deles.
Verksteder kan fjernstyre bilen din – i enkelte tilfeller

Noen autoriserte verksteder har tilgang til å styre bilen eksternt. Det kan være for å stille diagnose, aktivere funksjoner eller spore bilen via GPS. Men det er sjelden klart hvilke rettigheter de har. I verste fall kan det misbrukes hvis tilgangen ikke er godt sikret.
«Feil» kan brukes for å anbefale reparasjoner

Når teknikerne leser loggene dine, kan de finne feil du ikke visste fantes. Det kan være små avvik som ikke har gitt noen symptomer – men som brukes som grunnlag for å anbefale kostbare reparasjoner. Som kunde kan det være vanskelig å skille mellom nødvendige og unødvendige tiltak.
Gamle data slettes ikke alltid når bilen selges

Hvis du selger bilen, kan det fortsatt ligge personlige data igjen i systemet – fra navigasjon, tilkoblede telefoner og lagrede adresser. Hvis dette ikke slettes riktig ved service, kan ny eier (eller tekniker) få tilgang til din kjørehistorikk eller kontakter. Du får sjelden beskjed – men det burde du.