Følg oss her

Teknologi

Refleksklær kan være usynlige for moderne bilteknologi, viser studie

En ny studie antyder imidlertid at systemene kan ha et blindt punkt når det gjelder refleksmaterialer.

Publisert

d.

foto: Shutterstock

Automatiske nødbremsesystemer, som nå er standard i alle nye biler, skal automatisk bremse hvis det oppdages fare for kollisjon. Men systemer har svakheter.

Det skriver Sky News.

Refleksklær kan forvirre nødbremsesystemer

Refleksklær og reflekterende striper, som vanligvis brukes for å øke synligheten til fotgjengere og syklister, kan faktisk gjøre dem usynlige for moderne bilteknologi, ifølge en studie fra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA.

Studien viser at automatiske nødbremsesystemer (AEB), som automatisk bremser bilen hvis sjåføren ikke reagerer raskt nok, ikke alltid oppdager personer som bruker reflekterende klær.

Les mer: Den kraftigste Volvoen noensinne

Testresultater avslører bekymringsverdig svakhet

I studien ble det utført tester med en krasjtest-dukke og tre biler som kjørte i 40 km/t:
– Honda CR-V
– Mazda CX-5
– Subaru Forester

Resultatene viste at:
– Honda CR-V og Mazda CX-5 kjørte rett på dukken når den hadde på seg reflekterende striper.
– Honda CR-V bremset ikke engang da dukken ble kledd i en høytsynlig jakke.
– Subaru Forester klarte å bremse i alle tester, bortsett fra når dukken hadde reflekterende striper i svært svakt lys.

Eksperter: Bilprodusenter må forbedre teknologien

David Harkey, president i IIHS, uttalte:
Det er uholdbart at klær som fotgjengere, syklister og veiarbeidere bruker for å være trygge, faktisk kan gjøre dem vanskeligere for teknologi som skal forhindre ulykker å oppdage.

Han la til at dette er et bekymringsfullt blindt punkt som bilprodusenter må løse for å forbedre nattlig fotgjengerpåvisning.

Mazda lover forbedringer – Honda og Subaru uten kommentar

Mazda uttalte i en pressemelding:
Trafikksikkerhet for alle, inkludert dem i og rundt våre kjøretøy, er en topp prioritet for Mazda. Våre ingeniører jobber kontinuerlig med å forbedre våre systemer for å unngå kollisjoner og bruker allerede de siste IIHS-resultatene for å hjelpe oss videre, med spesiell vekt på scenarier med fotgjengere om natten.

Honda og Subaru ble også kontaktet for kommentar, men har foreløpig ikke svart.

Konklusjon: Et sikkerhetsproblem som må tas på alvor

Denne studien fremhever en viktig utfordring for automatiske nødbremsesystemer, som stadig blir mer vanlige i moderne biler. Selv om refleksklær øker synligheten for menneskelige sjåfører, ser det ut til at de kan redusere synligheten for bilens sensorer, spesielt under nattlige forhold.

Dette understreker behovet for videreutvikling av sensorteknologi, slik at trafikksikkerhetstiltak som refleksklær også fungerer optimalt i møte med autonome bilsystemer.

Les mer: Eksperter gjør stort gjennombrudd: Oxford-forskere oppnår teleportasjon med kvantesuperdatamaskin

Annonse
Klikk for å kommentere

You must be logged in to post a comment Login

Send en melding