Elbiler
Tesla forsøker å holde ulykkesdata skjult
Tesla vil ikke vise hvor mange ulykker som skjer når bilen er i selvkjøringsmodus.

Tesla har bedt om å få holde tilbake informasjon om ulykker som skjer mens bilene deres opererer i selvkjøringsmodus. Det skriver nyhetsbyrået Reuters.
Ifølge rettsdokumenter hevder Tesla at dataene er forretningssensitiv informasjon. De argumenterer med at innsyn i disse opplysningene kan gi konkurrenter innsikt i effektiviteten til ulike versjoner av deres førerassistansesystemer og avsløre antallet ulykker knyttet til hver enkelt versjon.
Les også: Sjekk elbilen din nå: denne feilen koster deg dyrt i 2025
Saksøkt for mer åpenhet
Bakgrunnen er en pågående sak i USA der avisen Washington Post i fjor gikk til søksmål mot det amerikanske trafikksikkerhetsorganet NHTSA. Målet var å få utlevert mer detaljerte opplysninger om ulykker som har skjedd med Tesla-biler i såkalt Autopilot eller Full Self Driving-modus.
Tesla-sjef Elon Musk har tidligere hevdet at disse systemene reduserer risikoen for ulykker. Men Washington Post mener at mye av informasjonen om hva som faktisk skjer når slike systemer er aktive, fortsatt holdes skjult – inkludert hvilke teknologier som var aktivert, hvor ulykkene skjedde og hvordan forholdene var.
Ønsker hemmelighold av både system og situasjon
Tesla ber retten om at både de og NHTSA skal kunne holde detaljer som føreratferd, veiforhold og teknologiske versjoner konfidensielle. Selskapet har ikke ønsket å kommentere saken til Reuters.
Kritikk mot regelbruken
Teknologinettstedet Electrek har i den forbindelse kritisert Tesla for å bruke smutthull i regelverket for å unngå å dele detaljerte ulykkesdata med offentligheten.
Samtidig har Elon Musk tidligere hatt en sentral rolle i et regjeringsutvalg i USA som jobbet med effektivisering, og som blant annet kuttet betydelig i bemanningen hos NHTSA.
Tesla får teste i Norge
Selv om datastriden foregår i USA, har Tesla nylig fått godkjennelse til å teste selvkjøringsfunksjoner på offentlige veier i Norge.
Les også: Sjekk bilmodellen din nå: disse får store problemer ved EU-kontroll i 2026