Følg oss her

Biler

Verdens lengste og dypeste biltunnel bygges i Norge

kan kutte reisetiden med ti timer

Publisert

d.

Foto: Gwenn Klabbers

Norge setter seg igjen på verdenskartet – denne gangen med et ingeniørprosjekt av gigantiske dimensjoner. Den kommende Boknafjordtunnelen blir verdens lengste og dypeste biltunnel – og vil dramatisk korte ned reisetiden langs Vestlandets viktigste veiforbindelse.

27 kilometer gjennom fjord og fjell

Tunnelen, som er under bygging mellom Bokn og Randaberg i Rogaland, vil strekke seg hele 27 kilometer – hele 2,5 kilometer lengre enn dagens rekordholder, Lærdalstunnelen.

Det mest spektakulære er likevel ikke lengden, men dybden: Boknafjordtunnelen skal gå hele 392 meter under havnivå og vil dermed også bli verdens dypeste tunnel av sitt slag.

Les også: Den største strømtyven på kjøkkenet: Bruker tre ganger mer strøm enn et kjøleskap

Del av gigantprosjektet E39

Boknafjordtunnelen er en viktig brikke i moderniseringen av Europavei 39 – en hovedferdselsåre som strekker seg fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord.

I dag tar det opptil 21 timer å kjøre hele strekningen, mye på grunn av syv fergeoverganger. Med den nye tunnelen (og andre planlagte forbedringer) skal reisetiden halveres.

Fra svevende ferger til bunnsolid fremtid

Ferger er i dag en naturlig del av reisen langs E39, men væravhengighet og ventetid gjør dem til et upålitelig transportledd.

Derfor har myndighetene i flere år jobbet for å erstatte dem med tunneler og broer.

Boknafjordtunnelen vil alene redusere total distanse med rundt 50 kilometer og spare sjåførene for timesvis på vent.

Når står tunnelen klar?

Foreløpig er målsetningen at hele prosjektet skal være ferdigstilt innen 2033, men denne datoen har allerede blitt utsatt flere ganger – så det gjenstår å se om det holder.

Uansett representerer tunnelen en enorm teknologisk og logistisk bragd.

En tunnel du ikke glemmer

For bilentusiaster og ingeniørnerder er dette en attraksjon i seg selv. Lærdalstunnelen er kjent for sine blå og oransje lyseffekter, og Boknafjordtunnelen er ventet å bli minst like spektakulær.

Noen av illustrasjonene viser til og med en rundkjøring inne i tunnelen, inspirert av tunnelen på Færøyene.

Les også: Her er bilene som oftest går i stykker: – Alt er galt med dem

Annonse