Følg oss her

Elbiler

Det er ikke bare Tesla som sliter: Nordmenn dropper også dette bilmerket

Det er tøffe tider for flere bilmerker akkurat nå.

Publisert

d.

Elbiler

Mens Tesla strever med fallende salg og imageproblemer i Europa, går det enda verre med et annet – og kanskje mer oversett – bilmerke.

Italienske Lancia har nemlig nådd et historisk bunnivå når det gjelder salgstall på det europeiske markedet.

Siste tall viser at merket kun har solgt 2.208 biler i hele Europa hittil i år. Til sammenligning solgte Lancia 8.098 biler i samme periode i fjor.

Det tilsvarer en nedgang på hele 72 prosent. På 90-tallet kunne merket selge flere biler bare i Nederland.

Fra billig ikon til dyr satsing Tidligere var Lancia kjent for enkle og rimelige biler – spesielt den lille modellen Ypsilon.

Nå prøver imidlertid merket å posisjonere seg som et luksuriøst alternativ.

Dette skjer blant annet med en ny elektrisk versjon av Ypsilon, som kommer både som elbil og hybrid.

Med ny teknologi følger også en høyere pris, og det er ikke alle tidligere Lancia-tilhengere som blir med på reisen.

– Lancia er i ferd med å gå fra folkelig til eksklusiv, og det krever både tid og tålmodighet, har merkets direktør Luca Napolitano uttalt til Topgear.

Press fra konkurrentene Samtidig møter Lancia sterk konkurranse fra sine egne søstermerker. Opel Corsa og Peugeot 208 – som begge deler teknologi og plattform med Ypsilon – selges til lavere priser og har et godt etablert forhandlernettverk over hele Europa.

Det setter Lancia i en vanskelig mellomposisjon: Ikke lenger rimelig, men heller ikke etablert som et luksusmerke.

Nye modeller på vei Fremtiden byr likevel på flere nye modeller. I 2026 kommer den nye Lancia Gamma – en crossover – og deretter den sportslige Delta HF.

Spørsmålet er om kundene vil være med på ferden.

Annonse