Følg oss her

Bil og motor

Ny elektrisk SUV klar for Norge – kan bli en ny favoritt

Den helelektriske SUV-en kommer med god plass, moderne teknologi og rask lading.

Publisert

d.

Foto: Ford

Ford er klar for å slippe løs sin nye helelektriske Puma på norske veier – en modell som kombinerer kompakte ytre mål med overraskende stor bagasjeplass og moderne teknologi. Bilen ventes å være tilgjengelig i Norge fra mai, og markerer et nytt kapittel for Fords mest solgte modell i Europa.

Plass, rekkevidde og lading

Elvarianten av Puma byr på hele 523 liter bagasjeromsplass med setene oppe og 574 liter ved lasting til taket. I tillegg kommer Gigaboksen – et vaskbart og drenerbart oppbevaringsrom på 145 liter i bagasjerommet – og en ekstra frunk på 43 liter under panseret.

Bilen er forhjulsdrevet, har en motor på 168 hestekrefter og går fra 0 til 100 km/t på 8 sekunder. Den oppgitte rekkevidden er opptil 376 km (WLTP), og strømforbruket er lavt – estimert til 13,1 kWt per 100 km. Hurtiglading fra 10 til 80 prosent skal kunne gjøres på 23 minutter.

Les også: ChatGPTs bildegenerator vekker debatt om bruk og ansvar

Utstyr og priser

Puma EV kommer i to utstyrsnivåer: Select og Premium. Førstnevnte koster fra 330 300 kroner og inkluderer blant annet LED-hovedlys, ryggekamera og en 12-tommers berøringsskjerm med SYNC 4. Premium-utgaven starter på 353 800 kroner og byr blant annet på B&O-lydanlegg, adaptive Matrix-lys og 18-tommers felger. Begge varianter leveres med tre års gratis service.

Design og teknologi

Eksteriøret har fått et elektrisk uttrykk inspirert av Mustang Mach-E, med ny front og aerodynamiske detaljer. Innvendig får du digitale skjermer, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, samt smart lagring og komfortfokus. Førerassistansesystemer og mulighet for 360-kamera gir enklere manøvrering i trange bymiljøer.

Produksjon og leveranse

Produksjonen foregår ved Fords fabrikk i Craiova, Romania, og drivlinjene monteres i Halewood, England. Ford forventer at den nye modellen blir en populær tilvekst også i Norge.

«Når folk får prøvd bilen og sett hvor lettkjørt og romslig den er, tror vi mange vil få øynene opp for Puma EV», sier Geir Haugaard i Ford Motor Norge.

Les mer: Tidligere Meta-ansatt med sterke påstander: – Samarbeidet med Kina om sensur

Annonse