Følg oss her

Nyheter

Telia oppdaget uventet effekt etter femmila i Trondheim

Trafikken var svært stor på særlig en app rett etter femmila under Ski-VM i Trondheim.

Publisert

d.

Foto: Morten Jordheim, Telia Norge

Ski-VM i Trondheim ble en stor folkefest med masse publikum på stadion og i marka rundt løypene. På det meste var det over 100.000 mennesker på stadion og i marka.

Telia som stod bak mobilnettverket i området, hadde oppdimensjonert kapasiteten voldsomt, og opplevde også en stor økning i mobiltrafikken.

Les også: Telia lanserer ny smart sikkerhetstjeneste mot telefonsvindel

Ny teknologi

«Tidligere ville en slik massiv mobiltrafikk forårsaket av svært store folkemengder samlet på samme sted føre til sammenbrudd i tjenestene, men takket være helt ny teknologi og gode forberedelser leverte Telias mobilnett nok kapasitet til alle», skiver Telia i en pressemelding.

«I tillegg til våre tre faste basestasjoner i Granåsen styrket vi nettet med hele syv midlertidige basestasjoner strategisk plassert langs løypa og på de store publikumsområdene i Litjåsen og Søremsjordet, slik at alle Telia-kunder fikk en god mobilopplevelse», sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge.

Fem av disse stasjonene var såkalte mikrobasestasjoner som Telia testet for første gang som løsning for et større publikum. De kompakte basestasjonene fra Ericsson gir 4G- og 5G-dekning og en rekkevidde opp mot fem kilometer. De var plassert ut der arrangøren mente det kom flest tilskuere ute langs løypa.

Boom rett etter femmila

Besøkstallene under Ski-VM toppet seg lørdag 8. mars med solskinn og herrenes femmil.

Det så Telia tydelig i mobilnettet også, og dette var dagen med flest besøkende i nettet, og dessuten dagen med mest bruk.

På stadion har publikum god oversikt over løpets utvikling via storskjermene, mens folk langs løypa ser utøverne kun i korte tidsrom.

For å følge med på hvordan det går underveis i løpet, og ikke minst under innspurten, er det veldig mange som streamer TV-sendingene på mobilen. Dette gir enormt stor datatrafikk.

«Denne dagen konsumerte kundene våre totalt 6,4 terabyte og ringte totalt 58.168 samtaler. Timen mellom 11 og 12 genererte mest data med 1,8 TB konsumert», forteller Svendsen.

Telias tall viser at de mest brukte applikasjonene i Granåsen var Snapchat, Instagram og Tiktok.

I tillegg så Telia et oppsving i trafikken på Tinder like etter femmila.

Les også: 30 sanne eller falske fakta om tech-verdenen – kan du gjette riktig?

Annonse