Bil og motor
Hvordan får biler egentlig navnet sitt?
En blanding av kunst, vitenskap og juridiske vurderinger – og noen ganger går det helt galt.

Å gi navn til biler er en kompleks prosess som involverer grundig planlegging, markedsforskning og juridiske kontroller. Bilnavn er ofte varige, og bilprodusenter legger stor vekt på å velge riktig navn som både appellerer til kunder og passer bilens image.
Det skriver Popular Science.
Myter og misforståelser rundt bilnavn
Noen ganger kan et bilnavn skape kontroverser eller myter. Chevrolet Nova er et kjent eksempel, hvor det lenge har blitt hevdet at modellen solgte dårlig i spansktalende land fordi «Nova» angivelig betyr «den går ikke» på spansk. Språklige eksperter har imidlertid avkreftet dette, ettersom uttrykket ikke stemmer overens med spanske språkregler. Likevel har myten vedvart i flere tiår.
Les mer: Disse bilene varer i flere tiår: De beste 10 år gamle bruktbilene
Imidlertid er det flere andre eksempler på bilmodeller med navn som har skapt utfordringer:
Mitsubishi Pajero – Dette er kanskje det mest kjente eksempelet etter Chevrolet Nova. På spansk er «pajero» et slangord for onanist, noe som gjorde at Mitsubishi måtte endre navnet til Mitsubishi Montero i spansktalende land.
Mazda Laputa – I spansk slang betyr «la puta» noe i retning av «prostituert» eller «den jævla», noe som gjorde dette modellnavnet uheldig i spansktalende markeder.
Nissan Moco – På spansk betyr «moco» snørr, noe som gjorde at denne modellen ikke var spesielt attraktiv for spansktalende kunder.
Prosessen bak navngivning
De fleste bilmodeller får navn gjennom en omfattende prosess, ofte med innspill fra flere avdelinger i bilselskapet. I mange tilfeller arrangeres idédugnader hvor produktutviklere, markedsførere og salgseksperter diskuterer bilens konsept og egenskaper.
Når en liste med mulige navn er satt sammen, blir de mest populære alternativene stemt over, før de tre beste sendes til den juridiske avdelingen for videre undersøkelser. Her kontrolleres det om navnet allerede er registrert av andre selskaper, eller om det har negative betydninger på andre språk. Dersom ingen av de foreslåtte navnene godkjennes, starter prosessen på nytt.
Betydningen bak bilnavn
Mange bilprodusenter gir modellene navn med spesifikke betydninger. Hondas Prologue, for eksempel, ble valgt fordi det symboliserer merkets første masseproduserte elbil – en introduksjon til en større satsing. Honda Passport spiller på ideen om eventyr og reise, mens CR-V står for «Comfortable Runabout Vehicle».
Toyota benytter seg også av akronymer, som RAV4, som står for «Recreational Active Vehicle with four-wheel-drive», mens Lexus RX betyr «Radiant Crossover». Noen navn har en mer symbolsk opprinnelse, som Toyota Crown, hvor «Crown» er en direkte oversettelse av det japanske ordet «kanmuri».
Inspirert av steder og konsepter
Hyundai bruker ofte stedsnavn for å gi modellene en følelse av eventyr og livsstil, slik som Santa Fe, Tucson og Kona. Deres høyytelsesmodeller som N Line og N-serien er inspirert av merkets forskningssenter i Namyang og den legendariske Nürburgring-banen.
Navn kan også reflektere bilens egenskaper. Hyundai Palisade representerer styrke og beskyttelse, mens IONIQ-serien kombinerer ordene «ion» og «unik» for å signalisere en elektrifisert fremtid.
Bilnavn som forteller en historie
Lamborghini har skapt en hel produktlinje basert på berømte kamptyrer. Miura er oppkalt etter en kjent spansk okserase, mens Murciélago refererer til en tyr som overlevde 28 sverdhugg. Den nyeste modellen, Temerario, betyr «modig og fryktløs» og er et navn som skal reflektere bilens kraftige ytelse og aggressive design.
Bilnavn handler altså ikke bare om merkevarebygging – de forteller historier og skaper en emosjonell forbindelse mellom sjåføren og kjøretøyet. Etter hvert som bilindustrien utvikler seg, spesielt innen elektrisk og intelligent mobilitet, vil måten biler får navn på fortsette å utvikle seg, med en blanding av innovasjon, teknologi og kreativitet.
Les mer: Disse bilene varer i flere tiår: De beste 10 år gamle bruktbilene