Følg oss her

Gaming

CD Projekt står fast på planen om en lynrask Witcher-trilogi

CD Projekt står støtt, studioet er fast bestemt på å levere den nye Witcher-trilogien i et forrykende tempo.

Publisert

d.

En ny produksjonsplan fra CD Projekt vekker oppsikt i spillbransjen.

Studioet insisterer på at de kan levere den neste Witcher-trilogien, med Ciri i hovedrollen, innenfor et knapt tidsrom på seks år.

Dette løftet kommer samtidig som selskapet i økende grad baserer seg på en ny engine-pipeline og trapper opp antall ansatte som jobber på den første tittelen.

Raskere produksjonssyklus

Under en nylig finansiell gjennomgang gjentok co-CEO Michał Nowakowski at de kommende Witcher-spillene skal lanseres i raskere rekkefølge.

Ifølge selskapet utvikles alle tre spillene på Unreal Engine 5, et skifte de mener vil redusere produksjonstiden.

Nowakowski fortalte investorene at CD Projekt “har brukt motoren i nesten fire år nå” og sa at teamet er “svært fornøyd med det vi har oppnådd”.

Han pekte på tech-demoen vist på Unreal Fest som bevis på prosjektets fremgang og roste Epic Games for kontinuerlige forbedringer.

Han la til: “På en måte, ja, jeg tror fremtidige spill bør leveres på kortere tid… planen vår er fortsatt å lansere hele trilogien i løpet av en seksårsperiode.”

Store forventninger

Hvis denne tidslinjen holder, vil den dramatisk overstige tempoet fra studioets tidligere Witcher-syklus.

The Witcher 3 ble lansert fire år etter The Witcher 2, og AAA-spill har siden blitt enda mer krevende å produsere.

Bethesda og Microsoft har brukt mange år på annonserte prosjekter som The Elder Scrolls 6 og Fable.

Sony hadde også et femårig opphold mellom Ghost of Tsushima og oppfølgeren Ghost of Yotei.

I dette landskapet skiller CD Projekts akselererte tilnærming seg ut, og reiser spørsmål om planen kan møte presset fra en stadig mer uforutsigbar industri.

Første lanseringsvindu

CD Projekt har allerede bekreftet at The Witcher 4 ikke lanseres i 2026, og at 2027 er det tidligste mulige året.

Deres siste finansiell rapport viser 447 utviklere tilknyttet prosjektet, noe som gjør det til studioets hovedfokus.

Hvis spillet lanseres sent i 2027, vil de neste titlene trolig følge i 2030 og 2033.

Samtidig arbeider selskapet med flere andre prosjekter.

Et Cyberpunk 2-prosjekt er i utvikling, om enn i en tidlig fase, og en remake av det originale Witcher-spillet er fortsatt under arbeid.

Andre initiativer, inkludert arbeid med IP utenfor spill, fyller også opp pipeline.

Lang vei fremover

Selskapet har bekreftet at The Witcher 4 ikke vil vises på årets Game Awards.

Det siste offisielle innblikket i spillet er fortsatt Unreal Engine 5-tech-demoen fra juni.

Hvis CD Projekts seksårsplan holder, kan fans se frem til en uvanlig rask periode i seriens historie.

Kilder: CD Project Red, IGN Nordic

Annonse