Følg oss her

Nyheter

Lokker med gode tilbud, men prisene var lavere i september

Black Week er i full gang, og butikkene lover store avslag.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock.com

Men en gjennomgang viser at prisene på mange varer har vært skrudd opp i forkant, for så å settes ned igjen og markedsføres som kampanjetilbud. Ifølge Prisjakt har nesten én av tre priser økt før årets Black Week.

Et av eksemplene gjelder Kitch’n, der flere produkter har hatt lavere pris tidligere i høst enn de har nå, til tross for at de markedsføres som gode tilbud. En kasserolle markert med kraftig rabatt i november kostet faktisk mindre i september.

Jojo-priser skaper usikkerhet

Prisjakt viser tydelige prishopp og priskutt i ukene før Black Week. Dette gjelder flere produkter hos Kitch’n, blant annet fra Le Creuset og Evo Trio. Forbrukerrådet mener slike prissvingninger gjør det vanskelig for folk å vite om et tilbud faktisk er et godt kjøp.

Les også: Robotaxi-kappløpet: Hvem vinner kampen om billioner i selvkjørende transport?

Seniorrådgiver Thomas Iversen peker på to problemer: Man vet ikke lenger om en kampanjepris faktisk er lav, og kunder som handler til full pris risikerer å betale betydelig mer enn nødvendig.

«Bra deal» – men ikke alltid best pris

Kitch’n bruker også en egen merkelapp som heter Bra deal. Den skal signalisere at en vare til full pris er et godt kjøp. Men flere eksempler viser at produkter med denne merkelappen samtidig ligger billigere hos andre butikker. Et vaffeljern markert som bra deal hos Kitch’n til 1299 kroner selges for under tusenlappen andre steder.

Forbrukerrådet mener det kan være villedende å bruke en slik merking dersom varen i praksis er dyrest i markedet.

Kitch’n forsvarer praksisen

Kenneth Kolnes i Kitch’n og Tilbords sier vurderingen av Bra deal er dynamisk og basert på systemer som sammenligner priser. Han mener kritikken er en overdrivelse. Kitch’n viser også til en prisgaranti som lar kunder få igjen prisforskjellen hvis en vare finnes billigere et annet sted, så lenge visse vilkår er oppfylt. Det skriver tek.no.

Kolnes forklarer at prisendringer kan komme fra leverandører, og at ikke alle eksemplene som trekkes fram hører til Black Week-kampanjen, men til andre kampanjer som går parallelt.

Forbrukertilsynet: Mer enn 30-dagersregelen

Marit Evensen i Forbrukertilsynet minner om at det ikke er nok å oppgi en førpris som har vært gjeldende de siste 30 dagene. Butikkene må også unngå markedsføring som gir et feilaktig inntrykk av hvor mye man faktisk sparer. Hvis prisene først øker før salget, kan helheten likevel være villedende.

Evensen vil ikke ta stilling til Kitch’ns praksis konkret, men understreker at uttrykk som Bra deal må vurderes nøye for at kundene ikke skal få feil oppfatning av prisfordelen.

Stadig flere følger prisene tett

Prisjakt rapporterer at problemet med kunstige tilbud er utbredt, og at man trolig bare ser en del av det totale omfanget. Samtidig sier mange forbrukere at de nå sjekker prishistorikk før de kjøper noe, nettopp for å unngå jojo-priser og misvisende rabatter.

Usikkerheten rundt reelle tilbud gjør at tillit er en av de viktigste faktorene butikkene må ta hensyn til dersom kundene skal fortsette å handle i store kampanjeuker som Black Week.

Les også: AI truer millioner av jobber: Nye tall viser stor risiko for lavtlønte i Storbritannia

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse