Følg oss her

Bil og motor

Først økte et europeisk land fartsgrensen til 150 km/t: Nå kan det samme skje her

Et nytt EU-land vurderer å følge etter, og utviklingen kan få stor betydning for fremtidens motorveier.

Publisert

d.

150 speedlimit

Diskusjonen om fartsgrenser på motorveier får stadig større oppmerksomhet i Europa.

Etter at Tsjekkia innførte et prøveprosjekt med hastigheter opp til 150 km/t under bestemte forhold, vurderer Ungarn nå om dagens øvre grense på 130 km/t fortsatt er hensiktsmessig.

Ungarns transportminister åpner for endringer

Ungarns minister for bygg og transport, János Lázár, peker på at mange bilister allerede kjører betydelig raskere enn det som er tillatt.

Han viser til at hastigheter på rundt 140 til 150 km/t er vanlig på ungarske motorveier, noe som reiser spørsmålet om lovverket bør speile den faktiske trafikken.

Regjeringen vil derfor gjennomføre en nasjonal høring før en større revisjon av landets trafikkregler.

Blant temaene som skal diskuteres er mulige økninger av fartsgrensene på motorveier der forholdene tilsier at det kan gjennomføres.

Det skriver razaoautomovel.

Flere kjøretøy kan få lov til å kjøre raskere

Dersom forslaget får støtte, vil endringene ikke bare gjelde personbiler. Også busser og tunge kjøretøy kan få økte grenser.

For busser vurderes en økning fra 100 til 110 km/t, mens tunge lastebiler kan få en økning fra 80 til 90 km/t.

Ifølge ministeren er målet både bedre trafikkflyt og høyere sikkerhet.

Henter inspirasjon uten å kopiere

Tyskland trekkes ofte frem som et eksempel på et land med mer fleksible hastighetsregler.

Lázár mener likevel at Ungarn ikke er klar for motorveier uten øvre hastighetsgrense.

Trafikkulturen og bilparken er etter hans syn for ulik til at en slik modell kan fungere. Tsjekkias erfaringer anses derimod som mer relevante.

Det ventes heller ikke at Ungarn innfører systemer for gjennomsnittsmåling av fart, slik Portugal har gjort på flere strekninger. Ministeren omtaler ordningen som for streng.

Videre prosess avgjør utfallet

Fartsgrensen på ungarske motorveier forblir 130 km/t inntil den offentlige høringen er gjennomført og resultatene er vurdert.

Først da blir det klart om Ungarn ønsker å følge den nye europeiske trenden med høyere fartsgrenser eller om landet velger å beholde dagens nivå.

Annonse