Teknologi
Dawnwalker-studio lover frisk vri på vampyrsjangeren
Skaperne bak Dawnwalker lover å fornye vampyrsjangeren og teaser en dristig vri fans aldri har sett før.
En bølge av nye vampyrspill har gjort enkelte spillere slitne, spesielt etter den lunkne mottakelsen av Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.
Med Marvels Blade på vei neste år, er det et tettpakket marked for ethvert studio som håper å sette sitt preg.
Men Konrad Tomaszkiewicz, best kjent som regissøren av The Witcher 3, mener debutprosjektet hans hos Rebel Wolves kan trives i dette klimaet.
Utover klisjeene
I et intervju med GamesRadar+ sa Tomaszkiewicz at The Blood of Dawnwalker vil unngå å lene seg for mye på klassiske vampyrtroper.
Hovedkarakteren, Coen, er en Dawnwalker — delvis menneske, delvis vampyr — som kan utføre oppdrag i sollys som menneske eller operere i skyggene med nattlige evner.
«Vi har forskjellige skapninger av natten,» fortalte han, og understreket at teamet ønsker å lage en historie som inkluderer vampyrer uten at de dominerer alt.
Målet er å utvide fortellingen slik at den ikke føles som et tradisjonelt vampyreventyr.
En fleksibel tilnærming
Studioet håper at denne doble identiteten vil forme spillets rytme og gi spillerne en grunn til å veksle mellom dagslys- og nattoppdrag.
Tomaszkiewicz understreket at fokuset er på variasjon og spillerfrihet fremfor én fastlagt fantasi.
Han påpekte også at teamet ønsker at spillverdenen skal føles meningsfull å utforske, selv om den holder seg mer kompakt enn store, åpne verdener.
Inspirert, ikke imiterende
En stor inspirasjon er Arkanes Dishonored-serie. Ifølge Tomaszkiewicz ønsket utviklerne å skape traversering og utforskning som gir en lignende følelse av åpenhet. «Det er ikke sånn at du kan gå inn overalt,» sa han, men verden bør gi «nesten total frihet» i hvordan spilleren beveger seg.
Likevel understreket han at The Blood of Dawnwalker bevisst er beskjedent i omfang. Studioets lille team — inkludert flere Witcher 3-veteraner — valgte å prioritere dybde over bredde og sa at de «ikke ønsket å lage en åpen verden som varer i 400 timer».
Kilder: Steam/Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, GamesRadar+, PCGamer

