Følg oss her

Elbiler

Porsches nye helelektriske Cayenne er lansert

Porsche har nå presentert alle detaljer om den første helelektriske utgaven av Cayenne.

Publisert

d.

Foto: Porsche

Modellen lanseres i to versjoner: Cayenne Electric og Cayenne Turbo Electric. Sistnevnte er den kraftigste serieproduserte Porsche som noen gang er laget, med ytelse som kan måle seg med de raskeste bilene på markedet.

Effekt og akselerasjon

Cayenne Turbo Electric leverer hele 1156 hestekrefter i Launch Control-modus og gjør 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder. Under vanlig kjøring har du 857 hestekrefter tilgjengelig, og i tillegg kan du aktivere 176 ekstra hester i opptil ti sekunder om gangen.

Les også: Google Maps viser nå ledige Tesla-ladeplasser i sanntid

Cayenne Electric er mer moderat, men fortsatt kraftig, med 442 hestekrefter i Launch Control og 408 hestekrefter til daglig bruk. Akselerasjonen er oppgitt til 4,8 sekunder fra 0 til 100 km/t. Begge modellene kommer med firehjulsdrift.

Stor SUV med lang rekkevidde

Den nye Cayenne måler 4,99 meter i lengde og har en akselavstand på 3,02 meter. Størrelsesmessig plasserer den seg blant modeller som Polestar 3, Volvo EX90 og Tesla Model X. Det skriver tek.no.

Batteriet er på 113 kWh brutto. Cayenne Electric får en rekkevidde på opptil 642 kilometer etter WLTP, mens Turbo-utgaven er oppgitt til opptil 623 kilometer. Begge bygger på en 800-volts arkitektur og kan lade med opptil 400 kW. Under ideelle forhold kan det gi 10 til 80 prosent lading på under 16 minutter. Modellen kan også leveres med trådløs lading på opptil 11 kW.

Kjøreegenskaper og praktiske løsninger

Adaptiv luftfjæring er standard, og Turbo-utgaven kan bestilles med systemet Active Ride, som skal redusere karosseribevegelser betydelig. Også bakakselstyring er tilgjengelig, noe som gir bedre manøvrering for en så stor bil.

Bagasjerommet rommer 781 liter med setene oppe, i tillegg til en frunk på 90 liter. Hengervekten er oppgitt til 3,5 tonn, som plasserer modellen helt i toppsjiktet blant elbiler. Her kreves førerkort klasse BE i Norge.

Pris og tilgjengelighet

Cayenne Electric starter på 1.116.386 kroner, mens Cayenne Turbo Electric har en startpris på 1.767.130 kroner. Begge modellene kan bestilles nå.

Porsche går med dette inn i det øvre sjiktet av store elektriske SUV-er, med ytelse, rekkevidde og ladehastighet som skal konkurrere med de mest avanserte elbilene på markedet.

Les også: Ford får godkjent håndfri kjøring i Norge

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse