Følg oss her

Bil og motor

Ford får godkjent håndfri kjøring i Norge

Nå kan du snart kjøre uten hender i Norge.

Publisert

d.

Foto: gerd-harder / Shutterstock.com

Ford har fått grønt lys til å ta i bruk sitt avanserte førerassistansesystem BlueCruise på norske motorveier. Det betyr at mange Ford-eiere nå kan slippe rattet på bestemte strekninger, så lenge de følger med på veien.

Slik fungerer systemet

BlueCruise er et nivå 2-system, noe som betyr at sjåføren fortsatt har fullt ansvar for kjøringen. Bilen styrer, bremser og akselererer selv, men du må kunne ta over umiddelbart.
Et infrarødt kamera overvåker øyebevegelser og hodeposisjon. Dersom du ikke følger med, ber bilen deg om å ta kontrollen tilbake. Ignoreres varslene, vil bilen etter hvert senke farten og stoppe.

Teknologien har vært i bruk i USA i flere år, og kom til Europa i 2023. Full selvkjøring ligger fortsatt langt frem i tid og regnes som nivå 5, der bilen tar hele ansvaret.

Les også: Bilister gjør den samme feilen hver dag: Det koster både bilen og lommeboken

Hvor du kan bruke BlueCruise

I Norge er systemet først aktivert på deler av E6 og E18. Det omfatter strekninger fra svenskegrensen til Oslo, mellom Drammen og Sandvika, samt videre sørover mot Sandefjord og i Østfold.
Ifølge Ford kan hele 87 prosent av motorveistrekningen mellom Oslo og Roma kjøres håndfri med BlueCruise.

Per Gunnar Berg, administrerende direktør for Ford Motor Norge, sier at de er stolte av å tilby teknologien på norske veier så tidlig i europeisk sammenheng.

Hvilke biler som støtter funksjonen

BlueCruise er tilgjengelig for Ford Puma og Ford Ranger, samt Mustang Mach-E produsert fra og med 2024. Ford jobber samtidig med å få godkjenning for eldre Mach-E-modeller.
Alle nye biler med funksjonen aktivert får en 90 dagers kostnadsfri prøveperiode før tjenesten krever abonnement. Det skriver tek.no.

Tesla fortsatt i testfase

Tesla har også fått tillatelse til å teste et tilsvarende nivå 2-system i Norge, men det er foreløpig ikke tilgjengelig for vanlige brukere.
Tesla baserer systemet sitt hovedsakelig på kameraer, mens Ford kombinerer kameraer med sensorer og lidar. Sistnevnte kan gi fordeler i dårlig vær som kraftig regn eller snø.

Elon Musk hevder likevel at kameraer sammen med kunstig intelligens kan gi like sikker og presis selvkjøring som sensorer.

Les også: Nå er det slutt: Populært bilmerke kutter det helt ut

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse