Elbiler
Myndigheter vil begrense rask akselerasjon
Kinesiske myndigheter vil begrense rask akselerasjon
Kina vurderer nå et nytt regelverk som skal gjøre raske biler mindre raske i det øyeblikket de starter. Forslaget innebærer at kraftig akselerasjon ikke lenger skal være standard, men noe føreren må slå på selv.
Akselerasjon begrenses som utgangspunkt
I Europa har nye biler lenge måttet varsle føreren når farten overstiger fartsgrensen. Nå ønsker kinesiske myndigheter en lignende tilnærming, men med fokus på hvor kjapt biler akselererer.
Mange moderne personbiler er i dag like raske som eldre sportsbiler, og dette ser myndighetene som en potensiell fare for trafikksikkerheten. Ifølge forslaget Tekniske vilkår for driftssikkerhet for motorvogner skal biler som standard ikke akselerere raskere enn 0 til 100 km/t på 5 sekunder når de startes. Det skriver CarNewsChina.
Les også: Ny studie overrasker: Påvirker mobilbruk i sengen virkelig søvnen?
Hvis sjåføren ønsker mer kraft, må dette velges aktivt. Akselerasjon på fem sekunder er omtrent som den tidligere Model Y Long Range, en modell som har vært svært populær i Norge.
Flere tiltak for økt sikkerhet
Forslaget inneholder også andre krav som skal redusere risikoen i trafikken.
Elektriske biler og ladbare hybrider må utstyres med systemer som oppdager feil bruk av pedaler. Hvis føreren trykker feil når bilen står stille eller kjører sakte, skal systemet kunne begrense kreftene. Det skriver elbil24.
Batterisikkerhet får også stor plass. Strømkretsene skal kobles fra ved kollisjon, enten når kollisjonsputene utløses eller når bilen bråbremser kraftig. Bilene skal dessuten varsle om unormale batteriforhold minst fem minutter før en mulig brann, slik at passasjerene kan stoppe og komme seg ut.
Krav til dører etter nye ulykker
Det foreslås også strengere krav til dørene. Alle biler må ha mekaniske åpnemekanismer både inne og ute. For biler med elektroniske dører må dørene åpnes automatisk dersom kollisjonsputene utløses.
På vei mot strengere regelverk
Kina vurderer dermed omfattende endringer som kan få betydning for både produsenter og førere. Målet er å gjøre bilene tryggere og redusere risikoen ved både kraftig akselerasjon og tekniske feil.
Les også: Hvordan fjerner man rim fra bilruta helt uten varme? Få kjenner løsningen, men den finnes faktisk

