Følg oss her

Nyheter

Stor endring på vei for førerkort klasse B

Et nytt EU-vedtak kan få betydning for både elbilister og mange andre som bruker bilen til mer enn bare hverdagskjøring.

Publisert

d.

Flere nordmenn er opptatt av å kjøre mer miljøvennlig, og for mange er elbil et naturlig valg når den gamle bilen skal byttes ut.

Elbilen er stillegående, rimelig i drift og gir en ekstra god følelse på samvittigheten.

Det finnes likevel enkelte ulemper. Det tar tid å lade, og vekten er en utfordring for dem som ofte kjører med henger eller campingvogn.

De store batteriene gjør bilene tunge, og dermed er det fort gjort å overstige den tillatte totalvekten.

Nå er det imidlertid endringer på vei, skriver Blikk.

Nye regler fra EU

Et nytt EU-direktiv åpner for at man med vanlig førerkort i klasse B kan kjøre elektriske biler med en totalvekt på opptil 4.250 kilo.

Lempingen gjelder ikke bare personbiler. Også bobiler, ambulanser og lette nyttekjøretøy får nytte av de oppdaterte reglene.

Endringen kan få betydning for hele elbilmarkedet.

Produsentene får langt større frihet til å utvikle og selge elektriske varebiler, bobiler og personbiler uten å støte på den gamle vektgrensen.

Det kan også gi en miljøgevinst, siden flere vil velge elektrisk når det praktiske blir enklere å håndtere.

Volkswagen måtte tidligere utsette en campingversjon av ID. Buzz fordi modellen ble for tung i forhold til regelverket. Med de nye grensene kan slike prosjekter igjen bli aktuelle.

For dem som har vært bekymret for at kombinasjonen av elbil og tilhenger overstiger dagens vektgrenser, er det derfor gode nyheter. EU har allerede åpnet døren for endringene.

Annonse