Følg oss her

Bil og motor

Slutt på billig bensin og diesel fra 2026: Her er grunnen

Prisene ved pumpen kan stå foran et kraftig hopp, og ekspertene mener at bilister bør forberede seg på en helt ny hverdag.

Publisert

d.

gas 12

For norske og europeiske bilister kan 2026 bli det siste året med noenlunde overkommelige drivstoffpriser.

Analytikere advarer nå om at både bensin og diesel vil bli betydelig dyrere når nye EU-regler trer i kraft i 2027.

I dag ligger prisene rundt 19 kroner for bensin og 20 kroner for diesel per liter. Selv om det allerede er høyt, vil disse nivåene trolig fremstå som lave om få år.

Årsaken er innføringen av EUs nye kvoteordning ETS2 (Emissions Trading System 2), som vil gjøre fossilt drivstoff langt dyrere.

En ny avgift endrer alt

ETS2 er en del av EUs omfattende klimaplan og innfører et nytt system der også private bilister må betale for utslippene sine.

Når ordningen trer i kraft i 2027, forventes det at prisen på bensin og diesel vil øke med opptil 8,20 kroner per liter.

Det vil bety at en liter drivstoff kan komme til å koste over 23 kroner, og dersom oljeprisene samtidig øker, kan prisen nærme seg 35 kroner literen.

For en bil som bruker seks liter per 100 kilometer, vil det tilsvare drivstoffkostnader på rundt 140 til 210 kroner per 100 kilometer – betydelig mer enn det bilister betaler i dag.

Det skriver mediet egear.

Klimamål med en høy prislapp

Formålet med ETS2 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og gjøre grønne alternativer mer attraktive.

EU håper at høyere priser på fossilt drivstoff vil få flere til å velge elbil eller andre utslippsfrie løsninger.

Flere eksperter peker likevel på at de nye avgiftene vil ramme ulikt.

Pendlere og husholdninger med lav inntekt, som fortsatt er avhengige av bensin- eller dieselbiler, vil merke kostnadsøkningen mest.

En ny hverdag for bilister

2026 kan dermed bli det siste året der fossilt drivstoff kan omtales som rimelig.

Etter det må bilister forberede seg på en ny virkelighet med høyere priser ved pumpen.

EU ønsker å fremskynde det grønne skiftet, men for mange vil overgangen merkes tydelig – ikke minst i lommeboka.

Annonse