Følg oss her

Elbiler

Populært bilmerke slår tilbake: Lanserer familievennlig elbil til under 150.000 kroner

Lanserer familievennlig elbil til under 150.000 kroner.

Publisert

d.

toyota car

Toyota har i lengre tid hatt utfordringer med å hevde seg på det kinesiske elbilmarkedet, der lokale produsenter dominerer.

Problemet har vært å tilby modeller som kombinerer moderne teknologi med en pris som appellerer til kinesiske bilkjøpere.

Med lanseringen av bZ3X forsøker Toyota nå å endre dette bildet.

En sterk debut

Da bZ3X ble introdusert i fjor, skapte den umiddelbart stor interesse.

Ifølge Bloomberg ble det registrert mer enn 10.000 bestillinger i løpet av den første timen.

Den raske responsen viser at modellen har et betydelig potensial på et marked der forbrukerne forventer både prisgunstige og teknologisk avanserte biler.

Det skriver mediet 4troxoi.

Praktisk bil til familien

Bilen er 4,6 meter lang og har en akselavstand på 2,76 meter, noe som gjør den godt egnet som familiebil.

Den leveres med enten 201 eller 221 hestekrefter og kan fås med en rekkevidde på 430, 520 eller 610 kilometer etter den kinesiske CLTC-testsyklusen.

Innvendig dominerer en 15,6-tommers skjerm som styrer multimediesystemet, drevet av en Snapdragon-prosessor som gir rask og smidig betjening.

Som tilvalg kan bilen leveres med LiDAR og et avansert førerassistentsystem utviklet av det kinesiske selskapet Momenta.

Teknologi til en overkommelig pris

Det som særlig gjør bZ3X attraktiv, er kombinasjonen av moderne teknologi og en konkurransedyktig pris.

Flere forbrukere ser modellen som et rimelig alternativ til Teslas dyrere biler, samtidig som den matcher kinesiske merker på pris.

En gründer fra Shanghai fortalte til Bloomberg at han valgte Toyota fremfor både BYD Song L og Tesla Model Y fordi bilen kombinerte avanserte funksjoner med en pris som var lettere å forsvare.

Flere modeller på vei

Toyota stopper ikke ved bZ3X. Produsenten har allerede lansert bZ5 og planlegger å utvide med både bZ7 og nye elektriske Lexus-modeller.

I tillegg bygges det en ny fabrikk i Shanghai som fra 2027 skal produsere helelektriske Lexus-biler med en årlig kapasitet på 100.000 enheter.

Med bZ3X har Toyota vist at de kan tilby elbiler som er både teknologisk avanserte og økonomisk tilgjengelige – og dermed stille sterkere i konkurransen med de kinesiske produsentene på deres eget hjemmemarked.

Annonse