Elbiler
Elbiler med kortest rekkevidde i praksis
Elbiler med skuffende rekkevidde – her er modellene som ikke holder det de lover.
Det er lett å la seg imponere av elbilers offisielle rekkevidde, men i virkeligheten når mange modeller aldri i nærheten av de lovede kilometerne. Norske forhold med kulde, høy fart og bratte bakker påvirker rekkevidden betraktelig.
Her er elbilene som skuffer mest i praksis – og hva du bør vite før du kjøper.
Mazda MX-30

Denne elbilen har en offisiell WLTP-rekkevidde på rundt 200 km, men reell rekkevidde ligger ofte på 140–160 km. Best egnet som bybil og for korte dagsturer.
Honda e

Stilig og morsom å kjøre, men det lille batteriet setter begrensninger. Mange opplever kun 120–150 km i praksis. Ikke ideell uten tilgang til hyppig lading.
Mini Cooper SE

Kompakt og sportslig, men rekkevidden er en svakhet. Typisk ligger den mellom 140 og 160 km, spesielt lav i vintermånedene.
Fiat 500e

En sjarmerende liten bil, men rekkevidden ligger ofte kun på 140–160 km. Kaldt vær og motorveikjøring drar den ytterligere ned.
Smart EQ ForTwo

Markedets minste elbil har en praktisk rekkevidde på kun 100–120 km. Kun egnet for bykjøring og korte turer.
Renault Twingo Electric

Offisielt over 180 km, men mange sjåfører rapporterer faktisk rekkevidde mellom 130 og 150 km. Lavt i forhold til prisen.
Peugeot e-208 (før oppgradering)

Tidligere modeller av e-208 leverer ofte bare 200–220 km i praksis. Vinter og høy fart påvirker negativt.
Volkswagen e-Up!

Populær småbil i byene, men praktisk rekkevidde er rundt 150–170 km – og mindre med last og passasjerer.
BMW i3 (eldre modeller)

Tidlige i3-utgaver med små batterier gir sjelden mer enn 160 km i virkeligheten. Teknologien er utdatert og merkes i bruk.
Citroën ë-C1 (konsept/basismodell)

Enkelte lavpris- eller flåtemodeller som ë-C1 har svært lav rekkevidde – ofte under 120 km. Kun egnet for bybruk og testing, ikke for fleksibel privatbruk.