Følg oss her

Elbiler

Elbiler med kortest rekkevidde i praksis

Elbiler med skuffende rekkevidde – her er modellene som ikke holder det de lover.

Publisert

d.

Det er lett å la seg imponere av elbilers offisielle rekkevidde, men i virkeligheten når mange modeller aldri i nærheten av de lovede kilometerne. Norske forhold med kulde, høy fart og bratte bakker påvirker rekkevidden betraktelig.

Her er elbilene som skuffer mest i praksis – og hva du bør vite før du kjøper.

Mazda MX-30

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Denne elbilen har en offisiell WLTP-rekkevidde på rundt 200 km, men reell rekkevidde ligger ofte på 140–160 km. Best egnet som bybil og for korte dagsturer.

Honda e

joebarthez / Shutterstock.com

Stilig og morsom å kjøre, men det lille batteriet setter begrensninger. Mange opplever kun 120–150 km i praksis. Ikke ideell uten tilgang til hyppig lading.

Mini Cooper SE

Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Kompakt og sportslig, men rekkevidden er en svakhet. Typisk ligger den mellom 140 og 160 km, spesielt lav i vintermånedene.

Fiat 500e

emirhankaramuk / Shutterstock.com

En sjarmerende liten bil, men rekkevidden ligger ofte kun på 140–160 km. Kaldt vær og motorveikjøring drar den ytterligere ned.

Smart EQ ForTwo

Anzheni / Shutterstock.com

Markedets minste elbil har en praktisk rekkevidde på kun 100–120 km. Kun egnet for bykjøring og korte turer.

Renault Twingo Electric

Santi Rodriguez / Shutterstock.com

Offisielt over 180 km, men mange sjåfører rapporterer faktisk rekkevidde mellom 130 og 150 km. Lavt i forhold til prisen.

Peugeot e-208 (før oppgradering)

supergenijalac / Shutterstock.com

Tidligere modeller av e-208 leverer ofte bare 200–220 km i praksis. Vinter og høy fart påvirker negativt.

Volkswagen e-Up!

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Populær småbil i byene, men praktisk rekkevidde er rundt 150–170 km – og mindre med last og passasjerer.

BMW i3 (eldre modeller)

The Global Guy / Shutterstock.com

Tidlige i3-utgaver med små batterier gir sjelden mer enn 160 km i virkeligheten. Teknologien er utdatert og merkes i bruk.

Citroën ë-C1 (konsept/basismodell)

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Enkelte lavpris- eller flåtemodeller som ë-C1 har svært lav rekkevidde – ofte under 120 km. Kun egnet for bybruk og testing, ikke for fleksibel privatbruk.

Annonse