Følg oss her

Biler

Flere modeller skiller seg ut: Disse bilene ruster minst

Flere modeller skiller seg ut.

Publisert

d.

Biler

I Norges kalde og fuktige klima er rust en alvorlig utfordring for bileiere. Veisalt, høy luftfuktighet og store temperatursvingninger bidrar til å fremskynde korrosjon.

For dem som skal kjøpe bruktbil, kan valg av modell med god fabrikkbeskyttelse være avgjørende for bilens levetid.

Det skriver mediet reidaofficial.lt.

Bilene som holder seg best

Ifølge TÜV-rapporter, erfaringer fra verksteder og tilbakemeldinger fra bileiere er det enkelte modeller som utmerker seg med særlig god motstand mot rust.

Toyota Corolla, Avensis og Yaris fra 2007 og nyere har svært god galvanisering og få rustproblemer når de vedlikeholdes riktig.

Honda Civic og CR-V fra 2008 og oppover har tilfredsstillende beskyttelse, men ekstra behandling kan være en fordel, spesielt rundt hjulbuer og panser.

Mazda 6 fra 2013 og nyere har fått betydelige forbedringer i forhold til tidligere generasjoner, mens Volkswagen Golf VII og Passat B8 fra 2013 har solid lakk- og karosseribeskyttelse, så lenge reparasjoner utføres profesjonelt.

Subaru Outback og Forester, særlig i skandinaviske versjoner, er konstruert for krevende forhold.

Volvo V70 og XC70 har tykk primer og fabrikkvoks, og Lexus RX og NX kombinerer galvanisering av høy kvalitet med aluminiumskomponenter som gir ekstra beskyttelse.

Modellene som er mer utsatt

Enkelte modeller har et svakere rykte når det gjelder korrosjonsmotstand.

Mazda 6 produsert mellom 2003 og 2012 er kjent for alvorlig rustangrep på hjulbuer, paneler og dører.

Opel Astra G/H og Vectra C har begrenset understellsbeskyttelse, og Ford Focus før 2010 får ofte rustskader i hjulbuer og bagasjerom.

VW Touran og Sharan frem til 2012, samt Renault Scenic og Laguna produsert før 2010, kan fremstå pene utvendig, men skjule betydelig rust i bærende konstruksjon.

Tiltak som forlenger levetiden

Fagfolk anbefaler voksbehandling av understell og hulrom hvert tredje til femte år.

Understellet bør vaskes to til tre ganger i måneden om vinteren, og hjulbuer og paneler bør inspiseres jevnlig.

Lakkskader må repareres raskt for å hindre videre rustutvikling, og høyttrykkspyling av hjulhus bør unngås for å bevare fabrikkvoksen.

Karosserispesialist Aidas fra Kaunas påpeker at ti år gamle Toyotaer og Volvoer ofte kommer inn uten alvorlig rust, mens enkelte VW- og Renault-modeller kan ha omfattende skader allerede etter sju år.

I et klima som Litauens er både bilvalg og vedlikehold avgjørende for å unngå kostbare reparasjoner.

Annonse