Følg oss her

Elbiler

Kjempesjokk for elbileiere: Populær funksjon blir forbudt

I Kina endres nå elbilene, og eksperter spår at resten av verden følger etter.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Elbilens inntog har endret måten vi kjører på. Særlig i bytrafikken har kjøremønsteret fått en ny rytme, der gasspedalen både setter i gang og bremser.

Har du vent deg til å bremse med gasspedalen?

Da kan du snart måtte lære deg gamle vaner på nytt. Kinas nye regler setter en stopper for én-pedalskjøring

Den såkalte én-pedalskjøringen har fått mange tilhengere, og gjør det mulig å gli gjennom lyskryss og bysoner med ny smidighet.

Men i Kina får funksjonen nå en bråstopp.

Bremsepedalen gjør comeback

Fra 2027 må nye elbiler i landet stilles inn slik at føreren igjen må bruke bremsepedalen for å stoppe bilen helt, melder teknologimagasitet Inputmag.

Den automatiske nedbremsingen som aktiveres bare ved å slippe gasspedalen, blir med ett forvist til fortiden. Myndighetene begrunner endringen med sikkerhet:

«Lang tids kjøring med kun én pedal» kan ifølge vurderingen svekke reaksjonstiden i akutte situasjoner.

Reglene krever også at bremselys skal tennes når bilen bremser kraftig gjennom regenerativ bremsing – noe som ikke alltid har vært tilfelle.

Teknologien du kanskje mister

Funksjonen er utbredt i elbiler fra blant annet Tesla, Volvo, Ford og Nissan. Prinsippet er at gasspedalen også styrer energien bilen gjenoppretter ved nedbremsing, noe som i mange tilfeller øker rekkevidden.

Tesla fjernet én-pedalskjøring som standardinnstilling allerede i 2023 gjennom en programvareoppdatering, men nå må også andre produsenter følge etter for å beholde fotfestet i verdens største bilmarked.

Kan endre kjøringen din

Det finnes foreløpig ingen europeiske planer om lignende regulering, men Kina er en trendsetter i bilindustrien. Når verdens største bilmarked rykker, følger resten ofte etter.

For elbilister kan det bety farvel til en av de mest intuitive funksjonene – og velkommen tilbake til en mer tradisjonell måte å ferdes i trafikken på.

Yvonne Thomsen har over 30 års erfaring som journalist og en urokkelig nysgjerrighet på alt som beveger seg innen teknologi og innovasjon. Hun er ikke noe teknisk geni – og det er nettopp derfor hun brenner for å gjøre kompliserte temaer forståelige for folk flest. Yvonne elsker å lære nye ting, og tar leserne med seg inn i teknologiens verden med et skarpt blikk, engasjement og en praktisk tilnærming. Hos Teksiden.no bidrar hun med artikler som gjør det lettere å ta gode valg i en digital hverdag, enten det handler om mobilabonnement, kunstig intelligens eller hvordan du unngår digitale svindelfeller

Annonse