Elbiler
Kjempesjokk for elbileiere: Populær funksjon blir forbudt
I Kina endres nå elbilene, og eksperter spår at resten av verden følger etter.

Elbilens inntog har endret måten vi kjører på. Særlig i bytrafikken har kjøremønsteret fått en ny rytme, der gasspedalen både setter i gang og bremser.
Har du vent deg til å bremse med gasspedalen?
Da kan du snart måtte lære deg gamle vaner på nytt. Kinas nye regler setter en stopper for én-pedalskjøring
Den såkalte én-pedalskjøringen har fått mange tilhengere, og gjør det mulig å gli gjennom lyskryss og bysoner med ny smidighet.
Men i Kina får funksjonen nå en bråstopp.
Bremsepedalen gjør comeback
Fra 2027 må nye elbiler i landet stilles inn slik at føreren igjen må bruke bremsepedalen for å stoppe bilen helt, melder teknologimagasitet Inputmag.
Den automatiske nedbremsingen som aktiveres bare ved å slippe gasspedalen, blir med ett forvist til fortiden. Myndighetene begrunner endringen med sikkerhet:
«Lang tids kjøring med kun én pedal» kan ifølge vurderingen svekke reaksjonstiden i akutte situasjoner.
Reglene krever også at bremselys skal tennes når bilen bremser kraftig gjennom regenerativ bremsing – noe som ikke alltid har vært tilfelle.
Teknologien du kanskje mister
Funksjonen er utbredt i elbiler fra blant annet Tesla, Volvo, Ford og Nissan. Prinsippet er at gasspedalen også styrer energien bilen gjenoppretter ved nedbremsing, noe som i mange tilfeller øker rekkevidden.
Tesla fjernet én-pedalskjøring som standardinnstilling allerede i 2023 gjennom en programvareoppdatering, men nå må også andre produsenter følge etter for å beholde fotfestet i verdens største bilmarked.
Kan endre kjøringen din
Det finnes foreløpig ingen europeiske planer om lignende regulering, men Kina er en trendsetter i bilindustrien. Når verdens største bilmarked rykker, følger resten ofte etter.
For elbilister kan det bety farvel til en av de mest intuitive funksjonene – og velkommen tilbake til en mer tradisjonell måte å ferdes i trafikken på.