Teknologi
Lanserer elsparkesykkel som kan nå 160 km/t
Et mesterverk, men er det en god idé?

Et britisk selskap har utviklet en elsparkesykkel som kan kjøre raskere enn en Tesla og har mer kraft i forhold til vekten enn en Bugatti. Nå stilles det store spørsmål ved både sikkerhet og fornuft.
160 km/t på to små hjul
Elsparkesykkelen «Bo Turbo» er ikke som andre sparkesykler. Med en toppfart på over 160 km/t, en rekkevidde på opptil 240 kilometer og akselerasjon som kan konkurrere med sportsbiler, er dette et kjøretøy som hører mer hjemme på en racerbane enn i en sykkelfil.

Bak utviklingen står ingeniører med bakgrunn fra Williams Formel 1 og Bloodhound-prosjektet for landfartsrekorder. Resultatet er en tohjuling med 24 000 watt motoreffekt (tilsvarende 32 hestekrefter), avanserte kjølesystemer og komponenter i flykvalitet.
Monster på to hjul
Bo hevder selv at Turbo er verdens raskeste elsparkesykkel. Den bygger på samme rammeverk som deres mer forsiktige modell, Bo Model-M, men tar ytelsen til helt nye høyder. Under testkjøring på Goodwood-banen nådde prototypen 136 km/t, og selskapet satser på å knekke 160 km/t-merket i kommende rekordforsøk.
Det skal imidlertid ikke masseproduseres. Turbo blir tilgjengelig i et svært begrenset antall spesialbygde enheter, med en startpris på rundt 330 000 kroner. Den første leveres til en samler i Madrid i forbindelse med Formel 1-løpet i 2026.
Men hva skjer når teknologien drypper nedover?
Selv om Turbo i seg selv er et nisjeprodukt, varsler Bo at teknologien bak vil bli implementert i deres veigodkjente modell. Dermed vil elementer som ramme, kjølesystemer og akselerasjon også dukke opp i elsparkesykler som faktisk kan havne i trafikken.
Og det er her bekymringene begynner. Allerede i dag er bruk av private elsparkesykler ulovlig på offentlig vei i Storbritannia, samtidig som populariteten har eksplodert. Det samme har ulykkesstatistikken.
Fra gatekjøretøy til superbike?
Bo-sjef Oscar Morgan sier at selskapet har skapt «et monster», og peker på britisk tradisjon for å bygge ekstreme kjøretøy. Men spørsmålet mange stiller er: Hjelper det elsparkesykkelbransjen å utvikle kjøretøy som er raskere enn motorsykler – mens byene fortsatt sliter med å regulere vanlige modeller på 25 km/t?
Bo hevder de ønsker å løfte elsparkesykkelen inn i den etablerte kjøretøykulturen. Men uten klare regler, infrastruktur og opplæring, er det mange som mener at slike hastigheter er direkte farlige, og kanskje til og med uforsvarlige.
Et teknologisk mesterverk, men til hvilken nytte?
Turbo benytter et unikt Monocurve-chassis, testet til å tåle 650 kg last. Det er en teknisk bragd, men det understreker også hvor langt disse kjøretøyene har beveget seg vekk fra sitt opprinnelige formål: praktisk, trygg og bærekraftig nærtransport.
Bo Turbo er imponerende. Den viser hva som er mulig når man presser grensene for elektrisk mobilitet. Men det er ikke sikkert den viser hva som er ønskelig. For i en virkelighet der fotgjengere, syklister og bilister allerede forsøker å tilpasse seg delte byrom, kan det være at dette er et teknologisk fremskritt vi ikke er klare for.
Les også: Nå skjer det: Så mye dyrere blir Spotify