Nyheter
Stoppet 30 millioner svindelanrop – kraftig økning
Har du opplevd å bli ringt av et svindelnummer? Du er ikke alene, i første kvartal har Telia blokkert over 30 millioner svindelanrop.

Svindelanrop fortsetter å plage norske mobilbrukere, men nye sikkerhetstiltak gjør at stadig flere samtaler blir stoppet før de når frem.
I årets første tre måneder har Telia blokkert over 30 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Det viser selskapets nye svindelrapport for første kvartal 2025.
Les også: Slik vil Visa bruke AI til å forhindre svindel
Svindlere endrer taktikk
Tallene viser at en stor andel av svindelanropene kommer i form av såkalte robotanrop, særlig fra europeiske telefonnumre. Dette skjer etter at Telia og andre norske operatører i fjor innførte nye filtre som gjør det vanskeligere for svindlere å bruke norske numre i svindelforsøk.
«Vi ser at antallet spoofing-anrop har gått ned, fordi svindlerne har forstått at misbruk av norske numre ikke lenger fungerer like godt,» sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge via en pressemelding fra Telia.
Samtidig advarer selskapet om en betydelig økning i automatiserte anrop fra utenlandske numre, særlig fra europeiske land.
Robotanrop midt i arbeidstiden
Robotanrop er automatiserte oppringninger der en innspilt stemme forsøker å lure mottakeren til å oppgi personopplysninger eller trykke seg videre til en falsk kundebehandler.
Disse samtalene skjer ofte i arbeidstiden, og minner om tidligere svindelforsøk der svindlere utga seg for teknisk support fra kjente selskaper.
Målet med anropene er som regel at du skal svare, ikke ringe tilbake slik det er vanlig ved wangiri-svindel (oppringning med én ring for å lokke tilbakeringing).
Flere målrettede angrep
Rapporten fra Telia viser også en økning i målrettede svindelforsøk der svindlerne allerede har innhentet personlig informasjon som navn og adresse.
Kristiansen anbefaler at man utviser sunn skepsis dersom man mottar slike samtaler, og legger på dersom man er i tvil.
Varsler brukere før de ringer svindlere
Telia har i tillegg tatt i bruk en ny talemeldingstjeneste som automatisk advarer kunder som forsøker å ringe tilbake til utenlandske svindelnumre.
Dersom et mistenkelig nummer blir ringt opp, spilles en melding som anbefaler kunden å avslutte samtalen.
Enklere å rapportere svindel
Telia har også gjort det lettere for kundene å rapportere svindelforsøk. SMS-er som oppleves som svindel kan videresendes gratis til nummeret 7726.
Tall fra første kvartal 2025
Totalt blokkerte Telia 30 millioner svindelanrop i løpet av januar, februar og mars:
- 12,5 millioner wangiri- og robotanrop
- 13,6 millioner spoofing-anrop
Landene flest svindelanrop kommer fra:
- Storbritannia
- USA
- Pakistan
- Østerrike
- Canada
- Peru
- Nederland
- Luxembourg
- Tyskland
- Frankrike
Telias råd for å unngå svindel:
- Ikke ring tilbake til ukjente utenlandske numre
- Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente
- Klikk ikke på lenker fra fremmede avsendere
- Oppgi aldri BankID-koder eller passord
- Last kun ned apper fra Google Play eller App Store
- Bruk tofaktorautentisering der det er mulig
- Vurder sikkerhetstjenester fra din mobiloperatør
- Rapporter svindelforsøk til din leverandør
Telia forventer at svindelforsøk vil fortsette å utvikle seg, men selskapet sier de vil fortsette arbeidet med å beskytte norske mobilbrukere mot digitale trusler.
Les også: Apple lukker over 170 sikkerhetshull – nå bør du oppdatere enhetene dine