Følg oss her

Nyheter

Fra 1. oktober trer et nytt forbud i kraft: Disse nye trafikkreglene gjelder bare på hverdager

Disse nye trafikkreglene gjelder bare på hverdager.

Publisert

d.

Fra 1. oktober 2025 blir det innført forbud mot å kjøre dieselbiler med miljøklasse Euro 5 i de norditalienske regionene Lombardia, Piemonte, Veneto og Emilia-Romagna.

Restriksjonene gjelder på hverdager fram til våren 2026, og deretter hver høst og vinter som en del av tiltakene for å bedre luftkvaliteten.

Regjeringen til statsminister Giorgia Meloni vurderer likevel å utsette gjennomføringen, ettersom tiltaket møter økende motstand både lokalt og nasjonalt.

Det skriver mediet petel.

Byer med over 30.000 innbyggere omfattes

Forbudet gjelder i alle byer med mer enn 30.000 innbyggere i de fire regionene.

I Emilia-Romagna omfatter det også området rundt Bologna samt kommunene Fiorano Modenese, Maranello og Rubiera, som frivillig har sluttet seg til ordningen.

Reglene gjelder ikke bare for lokalbefolkningen, men også for alle som kjører gjennom regionene med en Euro 5-diesel.

Ulike tidsrom i de forskjellige regionene

I Lombardia, der Milano er regionshovedstad, gjelder forbudet fra klokken 07.30 til 19.30. I de øvrige regionene gjelder det fra 08.30 til 18.30. På kveldstid, i helgene og på helligdager er det tillatt å kjøre.

Periodene varierer også. I Piemonte gjelder restriksjonene fra 1. oktober 2025 til 15. april 2026, og deretter årlig fra 15. september til 15. april.

I Veneto gjelder reglene fra 1. oktober til 30. april, mens Emilia-Romagna har satt perioden fra 1. oktober til 30. mars. Lombardia har på sin side besluttet at forbudet skal gjelde hele året.

Over en million biler blir berørt

Euro 5-dieselbiler ble produsert mellom 2011 og 2015. I de berørte regionene finnes det over én million kjøretøy av denne typen.

Ikke alle eiere blir likevel fullstendig rammet. Gjennom systemet Move-In (Monitoring of Vehicles for Environmental Innovation) kan bileiere få tillatelse til et begrenset antall kilometer i året.

Kjøringen overvåkes med GPS, og så lenge grensen ikke overskrides, kan bilen brukes som normalt.

Politisk strid om forbudet

Tiltaket ble opprinnelig vedtatt i 2023 av Meloni-regjeringen etter to EU-dommer om luftforurensning. Transportminister Matteo Salvini forsøker nå å få reglene endret eller utsatt.

Han har uttalt at han ønsker å legge fram et endringsforslag til den kommende infrastruktur-loven for å unngå et forbud som ifølge ham vil skape store problemer for familier, arbeidsplasser og næringsliv, særlig i Posletten.

Salvini mener den grønne omstillingen bør gjennomføres med støtte og tilrettelegging, ikke gjennom strenge forbud.

Lovforslaget ligger allerede til behandling i Deputertkammeret og ventes diskutert videre fram mot sommeren 2026.

Annonse