Følg oss her

Elbiler

Xiaomi bekrefter Europa-planer

Xiaomi har allerede gjort suksess på hjemmebane med sine elbiler. Nå er selskapet klare for å satse på Europa.

Publisert

d.

Foto: Xiaomi

Fra mobiler til biler

Teknologigiganten er mest kjent for mobiltelefoner, nettbrett og smarthusprodukter, men i 2024 tok de steget inn i bilmarkedet. Siden lanseringen har salget vært formidabelt: på 15 måneder er det registrert rundt 300 000 biler i Kina.

Xiaomis første elbil, SU7, fikk mye oppmerksomhet, og blant dem som lot seg imponere var Ford-sjef Jim Farley etter en prøvetur. Det skriver elbil24.

SUV nummer to: YU7

Den andre modellen, YU7, ble nylig lansert i Kina. Responsen var enorm – på 18 timer mottok selskapet 240 000 bestillinger, noe som har skapt over ett års ventetid. YU7 posisjoneres som en direkte konkurrent til Tesla Model Y, og flere har påpekt likhetene med Ferrari Purosangue.

Les også: Toyota avslører ny teknologi: Truer hele elbil-markedet

Bilene trekker opp inntektene

Selv om Xiaomis mobilsalg har hatt en liten nedgang, er konsernets samlede inntekter økt med 31 prosent det siste kvartalet, mye takket være bilene. Totalt ble det levert 81 302 biler i andre kvartal 2025.

Bilsatsingen isolert sett går fortsatt med underskudd på rundt 400 millioner dollar, men selskapet forventer å balansere regnskapet i løpet av andre halvår. Målet er å ta én prosent av det kinesiske markedet hvert år fremover.

Klare for Europa

Selskapet har nå bekreftet at planene om å ekspandere til Europa er konkrete. Ambisjonen er å starte salg her innen 2027. I sommer ble Xiaomis testbiler observert på tyske veier med lokale skilter.

– Forretningsmodellen vi har brukt i Kina kan også fungere i Europa. Vi gjør nå analyser og forberedelser, men har ennå ikke lagt en endelig produktplan, uttalte Xiaomis president Lu Weibing.

Les også: Elbilene som faller mest i verdi i 2025: dette kan koste deg dyrt

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse