Elbiler
Tesla endrer prisstrukturen – nå varierer det fra stasjon til stasjon
Tesla har justert prisene på sine ladestasjoner i Norge, og det betyr at både tidspunkt og lokasjon nå spiller større rolle for hvor mye du må betale per kilowattime.

Fra ensartet til individuelt
Tidligere har Tesla hatt dynamiske priser basert på klokkeslett, hvor lading på ettermiddagen og kvelden – typisk mellom 16–20 eller 18–22 – har vært dyrere enn resten av døgnet. Denne modellen er nå endret.
Elbil24 har undersøkt prisene på flere ladestasjoner og funnet betydelige variasjoner både i pris og i hvordan døgnet er delt opp:
- Gol: 4,60 kr/kWh mellom 16–20 og 4,20 kr ellers. Tesla-eiere eller de med abonnement betaler henholdsvis 3,60 og 3,30 kr.
- Nebbenes (landets største stasjon med 44 ladepunkter): 4,00 kr døgnet rundt, 3,00 kr for Tesla/abonnenter.
- Grålum (Sarpsborg): 4,00 kr fra 09–21, 3,50 kr resten av døgnet. Tesla-brukere får 80 øre i rabatt.
- Rygge: Tre prisnivåer – 4,30 kr (11–20), 3,80 kr (20–00), 3,50 kr (00–11). Tesla-eiere får 1,00, 0,90 og 0,80 kr i rabatt i hver periode.
- Skien: 4,80 kr (14–19), 4,40 kr (08–14 og 19–23), 3,40 kr resten av døgnet. Rabattene for Tesla-brukere er på 1,10, 1,00 og 0,80 kr.
Les også: Billige brukte elbiler frister: men dette skjuler seg bak prisen
Prisene følger etterspørselen
Endringene er del av en mer tilpasset prismodell hvor Tesla forsøker å fordele belastningen på ladenettverket. Stasjoner med lavt belegg, som Nebbenes, har jevn pris hele døgnet. Andre, med høyere trafikk i perioder, har større prisvariasjoner.
Navigasjonssystemet i Tesla-bilene tar hensyn til pris og trafikk på ladestasjonene når det planlegger ruter, noe som kan hjelpe føreren med å unngå pristoppene.
Tips for lavere kostnader
Den nye modellen belønner bilister som lader utenfor «rushtiden». Ved å unngå de dyreste timene, kan man spare betydelige beløp på lang sikt – spesielt for dem som lader ofte på farten.
Les også: Denne ladevanen kan ødelegge batteriet ditt: de fleste gjør det daglig